Abstract
The Iraqi educational institutions being educated organizations facing significant challenges as a result of scientific progress enormous witnessed by the world in various fields, especially in the field of technology and the rapid and Offersh of the intense competition between the various organizations and on the face of scientific particular ones because these organizations from the role in the preparation of the necessary cadres for the advancement of the burdens of development and projects economic advancement of the country desired direction.
The success of this type of organization does not depend on the material resources available to them and what is owned by the tangible physical capital but on the capacity of intangible intellectual capital capable of innovation and move the material and organizational capabilities. Based on the above can be summarized research problem in the form of the following questions:
- Is that his presence in learning organizations imperative.
- What is the role and importance of intellectual capital in learning organizations
The success of this type of organization does not depend on the material resources available to them and what is owned by the tangible physical capital but on the capacity of intangible intellectual capital capable of innovation and move the material and organizational capabilities. Based on the above can be summarized research problem in the form of the following questions:
- Is that his presence in learning organizations imperative.
- What is the role and importance of intellectual capital in learning organizations
Keywords
educational institutions
Intellectual Capital
learning organizations .
Abstract
ان المؤسسات التربوية العراقية كونها منظمات تعليمية تواجه تحديات كبيرة نتيجة التقدم العلمي الهائل الذي شهده العالم في مختلف المجالات وخاصة في مجال التكنولوجيا والتطور السريع والمنافسة الشديدة بين المنظمات المختلفة وعلى وجه الخصوص العلمية منها لما لهذه المنظمات من دور في اعداد الكوادر اللازمة للنهوض بأعباء التنمية ومشاريع التقدم الاقتصادي للبلد بالاتجاه المطلوب.
ان نجاح هذا النوع من المنظمات لا يتوقف على الموارد المادية المتوفرة لديها وما تمتلكه من راس مال مادي ملموس بل على قدرة راس المال الفكري غير الملموس القادر على الابتكار وتحريك الامكانات المادية والتنظيمية. وبناء على ما تقدم يمكن تلخيص مشكلة البحث في شكل التساؤلات التالية:
- هل ان وجوده في المنظمات المتعلمة امر ضروري.
- ما هو دور واهمية راس المال الفكري في المنظمات المتعلمة
ان نجاح هذا النوع من المنظمات لا يتوقف على الموارد المادية المتوفرة لديها وما تمتلكه من راس مال مادي ملموس بل على قدرة راس المال الفكري غير الملموس القادر على الابتكار وتحريك الامكانات المادية والتنظيمية. وبناء على ما تقدم يمكن تلخيص مشكلة البحث في شكل التساؤلات التالية:
- هل ان وجوده في المنظمات المتعلمة امر ضروري.
- ما هو دور واهمية راس المال الفكري في المنظمات المتعلمة
Keywords
المؤسسات التعليمية، رأس المال الفكري، منظمات التعلم.