Abstract
This study dealt with the linguistic taboos in the Jordanian society as a practical study. The study collected the words refrained to be spoken by the speaker in his/ her conversation in front of others, taking into consideration the
context and prestige and degree of its acceptance in the society. It found that this acceptance of individual words varies from one environment to another and it also depends on the nature of the recipient in terms of his/ her sex, age and number of recipients. The study discussed the motives of taboos in speaking such as the religious
motive which is the most powerful for the speaker as well as the social motive which is the governor of the individual’s sayings in the community where she/ he lives. The study also discussed the cultural motive bearing the cultural
heritage of the speaker which is the component of his/ her personality and,
finally, the psychological motivate, which is represented in a number of aspects
such as fear and disgust and pessimism The study referred to the linguistic taboos through a fundamental view of the
Arab scholars. The study pointed out that the early Arabs reject the obscene words in many ways: metaphor, gentleness of sayings and other things proving them with samples of linguistic taboos in the ancient Arabic heritage.
The study also examined the prohibited words in the Jordanian society by considering a number of subjects such as words related to diseases, women and their needs, terms related to sexual organs and their needs as well as terms that express some behaviors.
context and prestige and degree of its acceptance in the society. It found that this acceptance of individual words varies from one environment to another and it also depends on the nature of the recipient in terms of his/ her sex, age and number of recipients. The study discussed the motives of taboos in speaking such as the religious
motive which is the most powerful for the speaker as well as the social motive which is the governor of the individual’s sayings in the community where she/ he lives. The study also discussed the cultural motive bearing the cultural
heritage of the speaker which is the component of his/ her personality and,
finally, the psychological motivate, which is represented in a number of aspects
such as fear and disgust and pessimism The study referred to the linguistic taboos through a fundamental view of the
Arab scholars. The study pointed out that the early Arabs reject the obscene words in many ways: metaphor, gentleness of sayings and other things proving them with samples of linguistic taboos in the ancient Arabic heritage.
The study also examined the prohibited words in the Jordanian society by considering a number of subjects such as words related to diseases, women and their needs, terms related to sexual organs and their needs as well as terms that express some behaviors.
Keywords
Jordanian society
language
taboo
Abstract
تناولت هذه الدراسة المحظور اللغوي في المجتمع الأردني دراسة تطبيقية، فقامت بجمع الألفاظ التي يأباها المتكلم في حديثه أمام الآخرين، مراعيا ً السياق والمقام ومدى درجة قبوليتها في المجتمع، ووجدت الدراسة أن هذه المقبولية للمفردة تتفاوت بين بيئة وأخرى، وتحتكم كذلك الأمر إلى طبيعة المتلقي من حيث جنسه وعمره وعدده. ومن ثم وقفت على دوافع الحظر في الكلام كالدافع الديني الذي ي ُع ُّد من أقوى الدوافع بالنسبة للمتكلم، فالدافع الاجتماعي الذي يضبط أقوال الفرد في مجتمعه الذي يعيش فيه، وكذلك الدافع الثقافي الذي يحمل الموروث الثقافي للمتكلم المكون لشخصيته، وأخيرا ًالدافع النفسي الذي
يتمثل في عدد من الجوانب كالخوف والقرف والتشاؤم. وتطرقت الدراسة إلى المحظور اللغوي من خلال نظرة تأصيلية عند علماء العربية، وبينت أن العرب القدماء قد أشاروا كثيرا ًإلى نبذ الفاحش من القول بطرق عديدة كنايةً وتعريضا ً وذكر اللطيف من القول وغير ذلك؛ مدل لة على هذا بنماذج من المحظور اللغوي في التراث العربي القديم. ومن ثم بحثت الدراسة اللفظ المحظور في المجتمع الأردني مقسمةً ذلك بعدد من الموضوعات كالألفاظ المتعلقة بالأمراض ومتعلقات النساء وحاجاتها، والألفاظ المتعلقة بالأعضاء الجنسية وحاجاتها، والألفاظ المعبرة عن بعض السلوكات
يتمثل في عدد من الجوانب كالخوف والقرف والتشاؤم. وتطرقت الدراسة إلى المحظور اللغوي من خلال نظرة تأصيلية عند علماء العربية، وبينت أن العرب القدماء قد أشاروا كثيرا ًإلى نبذ الفاحش من القول بطرق عديدة كنايةً وتعريضا ً وذكر اللطيف من القول وغير ذلك؛ مدل لة على هذا بنماذج من المحظور اللغوي في التراث العربي القديم. ومن ثم بحثت الدراسة اللفظ المحظور في المجتمع الأردني مقسمةً ذلك بعدد من الموضوعات كالألفاظ المتعلقة بالأمراض ومتعلقات النساء وحاجاتها، والألفاظ المتعلقة بالأعضاء الجنسية وحاجاتها، والألفاظ المعبرة عن بعض السلوكات
Keywords
المحظور، المجتمع الأردني، اللغة