Abstract
After relying on Allah Almighty, the following most important results were reached:
The image of the parable in the Holy Quran varied, sometimes it was realistic, and other times it was sensory, and it was found that the verses that carry realistic images are more than the verses that carry sensory images.
Most of the verses that talk about beliefs were interested in the subject of the infidels - and explaining their condition in terms of apostasy, disbelief, seduction, and lack of obedience, belief, and compliance with the commands of Allah Almighty - more than their interest and mention of faith, heaven, and hell.
Every story mentioned in the Holy Quran carries within it a lesson and a sermon, and Allah Almighty did not differentiate between His servants by saying that this is a prophet and this is an ordinary man, or this is the wife of a prophet and that is the wife of a tyrant, but rather each one receives his reward.
It was found that the Quranic parable is the closest tool to reach the goal and lesson to the mind of the addressee, i.e. the individual, who in turn spreads it to society, and thus the benefit intended from the Holy Quran is spread to the largest number of people.
The lesson from the noble verses mentioned previously, which are about parables, if we were to count them, we would find that they speak about promise, threat, reminder and warning, to remind the servants of their Creator, and the miracles that God Almighty sent down to His Messengers and Prophets (E), and of the bliss awaiting them if they believe and are guided, and of the punishment prepared for them if they disbelieve and go astray. This is the promise of God Almighty to His servants.
The image of the parable in the Holy Quran varied, sometimes it was realistic, and other times it was sensory, and it was found that the verses that carry realistic images are more than the verses that carry sensory images.
Most of the verses that talk about beliefs were interested in the subject of the infidels - and explaining their condition in terms of apostasy, disbelief, seduction, and lack of obedience, belief, and compliance with the commands of Allah Almighty - more than their interest and mention of faith, heaven, and hell.
Every story mentioned in the Holy Quran carries within it a lesson and a sermon, and Allah Almighty did not differentiate between His servants by saying that this is a prophet and this is an ordinary man, or this is the wife of a prophet and that is the wife of a tyrant, but rather each one receives his reward.
It was found that the Quranic parable is the closest tool to reach the goal and lesson to the mind of the addressee, i.e. the individual, who in turn spreads it to society, and thus the benefit intended from the Holy Quran is spread to the largest number of people.
The lesson from the noble verses mentioned previously, which are about parables, if we were to count them, we would find that they speak about promise, threat, reminder and warning, to remind the servants of their Creator, and the miracles that God Almighty sent down to His Messengers and Prophets (E), and of the bliss awaiting them if they believe and are guided, and of the punishment prepared for them if they disbelieve and go astray. This is the promise of God Almighty to His servants.
Keywords
Religious consideration in the Qur’anic proverb
Abstract
بعد التوكل على الله تعالى تم الوصول إلى أهم النتائج التالية :
تعددت صورة المثل في القرآن الكريم فمرة كانت واقعية , وأخرى حسية , وقد وجد ان الآيات التي تحمل في طياتها الصور الواقعية أكثر من الآيات التي تحمل الصور الحسية .
أغلب الآيات التي تتحدث عن العقائد أهتمت بموضوع الكافرين - وبيان حالهم من حيث الإرتداد والكفر والأغواء وعدم الطاعة والتصديق والمثول لأوامر الله تعالى – أكثر من أهتمامها وذكرها للإيمان والجنة والنار .
كل قصة ورد ذكرها في القرآن الكريم تحمل في طياتها العبرة والموعظة , وان الله تعالى لم يفرق بين عباده بأن هذا نبي وهذا رجل عادي , أو هذه زوج نبي وتلك زوج طاغي , بل كلٌ ينال جزاءه .
وجد ان المثل القرآني هو أقرب أداة لوصول الهدف والعبرة إلى ذهن المخاطب أي الفرد وهو بدوره ينشره إلى المجتمع وبذلك تعم الفائدة المتوخاة من القرآن الكريم إلى أكبر عدد من البشر .
ان العبرة من الآيات الكريمة التي مرّ ذكرها سابقاً والخاصة بالأمثال , لو قمنا بإحصائها لوجدنا انها تتحدث عن الوعد والوعيد والتذكير والتنبيه , لتذكير العباد بخالقهم , والمعجزات التي أنزلها الله تعالى على رسله وأنبيائه )(E, وبالنعيم المُنتظر لهم إن آمنوا واهتدوا , وبالعقاب المُحضر لهم إن كفروا وضلّوا , هذا هو وعد الله تعالى لعباده .
تعددت صورة المثل في القرآن الكريم فمرة كانت واقعية , وأخرى حسية , وقد وجد ان الآيات التي تحمل في طياتها الصور الواقعية أكثر من الآيات التي تحمل الصور الحسية .
أغلب الآيات التي تتحدث عن العقائد أهتمت بموضوع الكافرين - وبيان حالهم من حيث الإرتداد والكفر والأغواء وعدم الطاعة والتصديق والمثول لأوامر الله تعالى – أكثر من أهتمامها وذكرها للإيمان والجنة والنار .
كل قصة ورد ذكرها في القرآن الكريم تحمل في طياتها العبرة والموعظة , وان الله تعالى لم يفرق بين عباده بأن هذا نبي وهذا رجل عادي , أو هذه زوج نبي وتلك زوج طاغي , بل كلٌ ينال جزاءه .
وجد ان المثل القرآني هو أقرب أداة لوصول الهدف والعبرة إلى ذهن المخاطب أي الفرد وهو بدوره ينشره إلى المجتمع وبذلك تعم الفائدة المتوخاة من القرآن الكريم إلى أكبر عدد من البشر .
ان العبرة من الآيات الكريمة التي مرّ ذكرها سابقاً والخاصة بالأمثال , لو قمنا بإحصائها لوجدنا انها تتحدث عن الوعد والوعيد والتذكير والتنبيه , لتذكير العباد بخالقهم , والمعجزات التي أنزلها الله تعالى على رسله وأنبيائه )(E, وبالنعيم المُنتظر لهم إن آمنوا واهتدوا , وبالعقاب المُحضر لهم إن كفروا وضلّوا , هذا هو وعد الله تعالى لعباده .
Keywords
الاعتبار الديني في المثل القرآني