Abstract
The physical environment of schools is an important factor affecting students' learning. Appropriate educational institutions must be provided. It meets the various reasons for change, and the educational environment must enjoy durability with its spaces and ability to adapt to new jobs and activities. Reducing the surface area of the structure, the research problem was that the available studies did not accurately determine the role of some design characteristics (Proximity characteristic) in achieving compact entity (as an indicator of functional Durability), and the possibility of applying these characteristics to local primary school models. The aim of the research is to (determine the role of that feature and the procedures available to the designer in absorbing the change in the buildings of the elected primary schools), and conduct a special practical experiment in addition to a generative program that works with algorithms (Dynamo); to ensure the impartiality of the results, the research found that the convergence property has a prominent role in maintaining On the compactness entity of the schools, and therefore the convergence property can be relied on in the architectural programming stage for the ease and accuracy of measuring that feature at that stage of the design process.
Keywords
Compactness
durability
Functionality
Local schools
proximity
Abstract
تعد البيئة المادية للمدارس عاملاً مهمًا يؤثر على تعلُم التلاميذ، ولابد من توفير مؤسسات تعليمية ملائمة؛ تلبي دواعي التغيير المختلفة، و يتوجب
ان تتمتع البيئة التعليمية بديمومة عالية بمساحاتها وقدرتها على التكيف مع الوظائف والانشطة الجديدة، يرتبط مفهوم الديمومة بمفهوم الكينونة المتضامة، فهي
مؤشر إيجابي للديمومة الوظيفية، فالتضام الفضائي يعني الانضغاط او التماسك في مساحة المكون الفضائي للمبنى، والتضام يعمل على تقليل المساحة السطحية
للمنشأ، تمثلت مشكلة البحث بان الدراسات المتاحة لم تحدد دور بعض الخصائص التصميمية )خاصية التقارب( في تحقيق الكينونة المتضامة )باعتباره مؤشراً
للديمومة الوظيفية( بصورة دقيقة، وامكانية تطبيق تلك الخصائص على نماذج المدارس الابتدائية المحلية. وهدف البحث الى )تحديد دور تلك الخاصية والاجراءات
المتاحة للمصمم في استيعاب التغيير في أبنية المدارس الابتدائية المنتخبة(، واجراء التجربة العملية الخاصة بالإضافة من خلال برنامج توليدي يعمل بالخوارزميات
( (Dynamo ؛ لضمان حيادية النتائج، توصل البحث ان خاصية التقارب لها الدور البارز في الحفاظ على الكينونة المتضامة للمدارس، وبالتالي يمكن الاعتماد
على خاصية التقارب في مرحلة البرمجة المعمارية لسهولة ودقة قياس تلك الخاصية بتلك المرحلة من عملية التصميم
ان تتمتع البيئة التعليمية بديمومة عالية بمساحاتها وقدرتها على التكيف مع الوظائف والانشطة الجديدة، يرتبط مفهوم الديمومة بمفهوم الكينونة المتضامة، فهي
مؤشر إيجابي للديمومة الوظيفية، فالتضام الفضائي يعني الانضغاط او التماسك في مساحة المكون الفضائي للمبنى، والتضام يعمل على تقليل المساحة السطحية
للمنشأ، تمثلت مشكلة البحث بان الدراسات المتاحة لم تحدد دور بعض الخصائص التصميمية )خاصية التقارب( في تحقيق الكينونة المتضامة )باعتباره مؤشراً
للديمومة الوظيفية( بصورة دقيقة، وامكانية تطبيق تلك الخصائص على نماذج المدارس الابتدائية المحلية. وهدف البحث الى )تحديد دور تلك الخاصية والاجراءات
المتاحة للمصمم في استيعاب التغيير في أبنية المدارس الابتدائية المنتخبة(، واجراء التجربة العملية الخاصة بالإضافة من خلال برنامج توليدي يعمل بالخوارزميات
( (Dynamo ؛ لضمان حيادية النتائج، توصل البحث ان خاصية التقارب لها الدور البارز في الحفاظ على الكينونة المتضامة للمدارس، وبالتالي يمكن الاعتماد
على خاصية التقارب في مرحلة البرمجة المعمارية لسهولة ودقة قياس تلك الخاصية بتلك المرحلة من عملية التصميم
Keywords
المدارس المحلية، الديمومة، الوظيفية، التضام، التقارب