Abstract
The general principle is that administrative decisions are enforceable from the date of their issuance and are not suspended due to appeal, but that implementation may result in consequences that cannot be remedied through cancellation or compensation. It takes action Urgent in order to avoid the lapse of time, especially if the administration hastened the implementation of those harmful decisions, and here the court has the right to verify the availability of the urgent and serious conditions and the rest of the conditions necessary to stop the implementation (i.e. a preliminary look to form an opinion for the court) without requiring the matter to form a judicial doctrine, and it issues its ruling either by suspending Execution or not stopping it because there is no justification for it, and from here we must know the nature of the system of stopping the implementation of administrative decisions and the procedures of administrative urgency .
Abstract
الاصل العام ان القرارات الادارية تكون واجبة التنفيذ من تاريخ صدورها ولا يتم ايقافها جراء الطعن فيها, ولكن قد يترتب على ذلك التنفيذ نتائج يتعذر تداركها من خلال الالغاء او التعويض فقد اوجد القانون الاداري استثناء على هذه القاعدة والمتمثل بنظام وقف تنفيذ القرارات الادارية , وللفصل في ذلك يتطلب الامر اجراءات مستعجلة لتفادي فوات الوقت خصوصا اذا اسرعت الادارة في تنفيذ تلك القرارات الضارة , وهنا فالمحكمة لها ان تتحقق من توافر شروط الاستعجال والجدية وبقية الشروط الازمة لوقف التنفيذ ( أي نظرة اولية لتكوين رأي للمحكمة ) دون ان يتطلب الامر في تكوين عقيدة قضائية , وتصدر حكمها اما بوقف التنفيذ او عدم ايقافه لعدم وجود مبرر لذلك , ومن هنا لابد منا من معرفة طبيعة نظام وقف تنفيذ القرارات الادارية واجراءات قضاء الاستعجال الاداري .