Abstract
The current study aims to know the main role played by the strategic partnership by removing it (strategic agreement, human resources, common goals) and increasing the achievement of competitive strategies by removing it (cost strategy, focus strategy, excellence strategy) for the purpose of achieving the goal of the study and revealing the nature of the relationship between strategic partnership and strategies Competitiveness, and the questionnaire was adopted as a main tool for collecting data from the research sample, which is the registered employees in the company, as the number of the sample members reached (200) and a set of statistical methods were used, such as the simple correlation coefficient to measure the correlation between the variables and the (T) test to know the significance of the simple correlation Simple regression analysis and (f) test to determine the significance of the regression equation as (R2) was used to explain the influence of the independent variable on the dependent variable. Correlation factor value (0.766).
Keywords
Competitive Strategies
international business management.
strategic partnership
Abstract
تهدف الدراسة الحالية الى معرفة الدور الاساسي الذي تلعبه الشراكة الاستراتيجية بإبعادها (الاتفاق الاستراتيجي ، الموارد البشرية ،الاهداف المشتركة ) الزيادة في تحقيق الاستراتيجيات التنافسية بإبعادها (استراتيجية الكلفة ،استراتيجية التركيز ،استراتيجية التميز) لغرض تحقيق هدف الدراسة والكشف عن طبيعة العلاقة بين الشراكة الاستراتيجية والاستراتيجيات التنافسية ، واعتمدت الاستبانة كأداة رئيسة لجمع البيانات من عينة البحث التي تتمثل في العاملين المسجلين في الشركة، اذ بلغ عدد افراد العينة(200)وتم استخدام مجموعة من الوسائل الاحصائية كمعامل الارتباط البسيط لقياس علاقة الارتباط بين المتغيرات واختبار (T) لمعرفة معنوية علاقة الارتباط البسيط وتحليل الانحدار البسيط واختبار (f) لتحديد معنوية معادلة الانحدار كما تم استخدام (R2) لتفسير مقدار تأثير المتغير المستقل على المتغير التابع، وتوصل البحث الى مجموعة من الاستنتاجات التي كان ابرزها وجود علاقة ارتباط معنوية قوية بين الشراكة الاستراتيجية بإبعادها مع الاستراتيجيات التنافسية بأبعادها وفد بلغت قيمة عامل ارتباط (0.766).
Keywords
الشراكة الاستراتيجية، الاستراتيجيات التنافسية، ادارة الاعمال الدولية.