Abstract
The letter in Arabic is divided into two parts: worker and non-worker. The worker is defined that it influenced what it entered on it by raising, a monument, a jar, or a part, The non-worker other than the first type, that is, the letters that have no analysis effect an the word that enters it other than the working letters that leave an analysis impact on what they enter, and this effect must be influenced, This effect created by the influencer is called the factor.
The weighting of the work or negligence is due to the difference in grammarians, whether this is between the grammarians of the two visual schools AL-Basriya or the kufiyya, or between the employees of one of the same schools, or who have adopted a moderate approach between them.
This study dealts with one of the non-working letters in the sentence which is (what) and this study has applied the Quranic text because of its sanctity in our lives and importance in the Arabic language.
The weighting of the work or negligence is due to the difference in grammarians, whether this is between the grammarians of the two visual schools AL-Basriya or the kufiyya, or between the employees of one of the same schools, or who have adopted a moderate approach between them.
This study dealts with one of the non-working letters in the sentence which is (what) and this study has applied the Quranic text because of its sanctity in our lives and importance in the Arabic language.
Keywords
Al'asamiat
Alaistifhamia .
Alhrfyat
Almwsulat
Alnafyt
Abstract
يقسم الحرف في العربية على قسمين: عامل وغير عامل. ويعرف العامل بأنّه أثّر فيما دخل عليه رفعاً أو نصباً أو جراً أو جزماً، وغير العامل بخلافه، أي الحروف التي ليس لها من أثر إعرابي في الكلمة التي تدخل عليها بخلاف الحروف العاملة التي تترك أثراً إعرابياً على ما تدخل عليه، ولابدّ لهذا الأثر من مؤثر، وهذا الأثر الذي أوجده المؤثر سُمِّي بالعامل.
و ترجيح العمل أو الإهمال يرجع إلى اختلاف النحاة سواء أكان هذا بين نحاة المدرستين البصرية أم الكوفية، أم بين منتسبي إحدى المدرستين ذاتها، أم ممن نهج نهجاً وسطاً بينهما.
وقد تناولت هذه الدراسة أحد الأحرف غير العاملة في الجملة وهو (ما) وجاءت الدراسة تطبيقية على النص القرآني لما له من قدسية في حياتنا وأهمية في اللغة العربية.
و ترجيح العمل أو الإهمال يرجع إلى اختلاف النحاة سواء أكان هذا بين نحاة المدرستين البصرية أم الكوفية، أم بين منتسبي إحدى المدرستين ذاتها، أم ممن نهج نهجاً وسطاً بينهما.
وقد تناولت هذه الدراسة أحد الأحرف غير العاملة في الجملة وهو (ما) وجاءت الدراسة تطبيقية على النص القرآني لما له من قدسية في حياتنا وأهمية في اللغة العربية.
Keywords
الاستفهامية. .
الاسمية
الحرفية
الموصولة
النافية