Abstract
There are multiple aspects of the dialogue in the story of Mary (AS) are: 1-Mary mother of dialogue with God Almighty. Angels 7 dialogue with Mary (p). 2 Zakaria dialogue with God. 8 dialogue Mary (p) with itself. 3 dialogue Mary (p) with God says of. 9-dialogue or Ghebraúalma Mariam Isa (AS) 4 speech Allah Almighty to Prophet Muhammad . 10-Mary dialogue (p) with her people. 5 Zakaria dialogue with Mary (p). 11 Assa dialogue with folk 6. dialogue with the angels Zakaria. We will discuss in a detailed search last of these aspects, God willing. In the story of Mary (AS) gloss inspired them a lesson and sermon in the consolidation of recurrence of these meanings, including: First: It concludes depending on God Almighty God may be in His help in all its affairs. Second: The cut off to the worship of one God Almighty and humbled heart God reassured him in degree Alosfia and close the Almighty said: oaz angels said: O Mary, God has chosen you and purified thee and chosen thee above the women Alim Imran / 42. Third: The Almighty God simplifies the provision for whom He wills without account, he says: kellma entered her Zakariamihrab found sustenance then said, O Mary, that I said to you this is from God, that God is alive and he wants without Hsab Imran / 37. Fourth: The mercy of God and the wide range and ability does not Aadzha everything in the heavens and the earth, and if he wants God something said to him, 'Be Creating Isa without a father as creation before Adam is or is not the father and the creation of Eve from a father without a mother he says: qal well God creates what He wills If he decrees a thing he says to it Be Vicu Imran / 47 and the words of the Almighty: qal also said RBC is Ali Hin and make him a sign for mankind and a mercy from us and was very Mqzia Mary / 21 and the Almighty said: ... If he decrees a thing he says to it Be Vicu Mary / 35 Glory to God for what they describe There is no power but from God Almighty and the blessings of God on Muhammad and divine good.
Keywords
Humanities
language
Literature
Abstract
ورد ذكر بعض النساء في القرآن الكريم ، لكنه جلّ وعلا لم يصرح بأسمائهن على عادة العرب( )، كزوج آدم وامرأة إبراهيم وامرأة فرعون وامرأة العزيز وامرأة عمران وامرأة نوح وامرأة لوط وأم موسى وأخته وملكة سبأ وبنتي شعيب وغيرهن من اللواتي ورد ذكرهن بإشارة كفاطمة الزهراء (عليها السلام) وزينب بنت جحش( ).أما مريم (ع) فهي المرأة الوحيدة التي ورد اسمها ( ) في القرآن الكريم ، فقد ورد ذكرها(أربعا وثلاثين)( ) مرة في (ثلاث عشرة) سورة، وقد افرد لها جل وعلا سورة باسمها في القرآن الكريم لذلك اخترنا قصتها للدراسة والتحليل.أما معنى كلمة (مريم) فقد قيل (مَرْيم) اسم أعجمي( )، إذ ليس في كلام العرب (فَعْيل) بفتح الفاء وتسكين العين ( ) وقيل (مَريم) على وزن مَفْعَل من (رام) ( ) وقال الفيروزآبادي : " مَريم كمقْعَد التي تحبّ حديث الرجال ولا تفجر " ( ) أما السيوطي فيقول : " معنى مريم بالعبرية الخادم" ، وقيل : في اللغات القديمة (العابدة) أو (الخادمة)( ).تنحدر مريم (ع) من أبوين مؤمنين فأبوها عمران بن ماثان يرجع نسبه إلى نبي الله سليمان بن داود والى إبراهيم الخليل( ) وأمها حنة كانت عاقرا لا تنجب أطفالاً فلما حملت بإذن الله تعالى نذرت ما في بطنها لخدمة بيت المقدس إِذْ قَالَتِ امْرَأَتُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ مَا فِي بَطْنِي مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ( ).تتضح قصة مريم (ع) في سورتي آل عمران من الآية (33-47) ومريم من الآية (16-35) أما باقي السور ففيها إشارات قليلة إلى هذه القصة ، وقد عرضنا آيات هذه السور حسب ورودها في القرآن الكريم وأخرنا سورتي آل عمران ومريم لاكتمال القصة فيهما.حاولنا دراسة هذه الآيات القرآنية من جوانب متعددة هي:1-التكرار . 2-التذكير والتأنيث. 3-الحذف والزيادة. 4-الإفراد والتثنية والجمع.5-التقديم والتأخير. 6-التصرف في المفردات. 7-مسائل بلاغية.8-مسائل إملائية.9-فواصل الآي. 10-الحوار.
Keywords
دراسات انسانية، لغة، أدب