Abstract
The study aimed to identify the relationship of excessive activity to academic achievement among troubled children and ordinary children in Dhi Qar Governorate from the teachers' point of view. The researcher used the descriptive survey method, using a questionnaire, to collect data from the study sample, (512) students who were chosen randomly. The study questions after being presented to the arbitrators, the researcher used the validity and stability of the tool to obtain accurate data by reviewing previous studies, related studies, investigations and messages in the same field, and the data was processed statistically using frequencies and percentages. Focusing attention and the level of academic achievement, meaning that the higher the level of attention, the higher the level of academic achievement. The researcher recommended several recommendations, including: Providing special care to students who suffer from behavioral disorders, by educating their teachers to develop solutions to these phenomena.
Keywords
academic achievement
attention disorder
hyperactivity
Abstract
هدفت الدراسة للتعرف على علاقة النشاط المفرط بالتحصيل الدراسي لدى الاطفال المضطربين والأطفال العاديين في محافظة ذي قار من وجهة نظر المعلمين. استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي ، باستخدام استبانة لجمع البيانات من عينة الدراسة البالغة، (512) تلميذا ، وتم اختيارهم بطريقة عشوائية ، وقد اشتملت عينة الدراسة على التلاميذ من الصف الثالث الابتدائي ،المسجلين في المدارس الحكومية التابعة الى المديرية العامة في محافظة ذي قار، وللإجابة عن أسئلة الدراسة بعد عرضها على السادة المحكمين ، استخدم الباحث لصدق الاداة وثباتها للحصول على بيانات دقيقة من خلال الاطلاع على الدراسات السابقة والدراسات ذات العلاقة والمباحث والرسائل في المجال ذاته، وتمت معالجة البيانات احصائيا باستخدام التكرارات والنسب المئوية، وقد اوضحت نتائج البحث أن هنالك علاقة ما بين مستوى تركيز الانتباه ومستوى التحصيل الدراسي، أي انه كلما ارتفع مستوى الانتباه ارتفع مستوى التحصيل الدراسي، اوصى الباحث بعدة توصيات، منها : تقديم العناية الخاصة للتلاميذ الذين يعانون من اضطرابات سلوكية، من خلال توعية معلميهم ووضع الحلول لتلك الظواهر.
Keywords
النشاط المفرط اضطراب الانتباه، التحصيل الدراسي