Abstract
Hot mix asphalt placed on "reclaimed asphalt pavement" (RAP) provides technological benefits. Concerning these mixtures at all service temperatures is moisture damage. As a result, the performance of this composition in the face of moisture at all temperatures of service constituted the objective of this investigation. Experimental methods were employed to examine the impact of humidity on the efficacy of different varieties, one of which was the tensile strength ratio (TSR). Within the context of this research, four distinct proportions of RAP (10, 15, 20, 25%) and (30,40,50,60%) were incorporated into the hot asphalt mix (HMA) for the surface and bonding layers, respectively. In order to ascertain the most favorable RAP content for both layers, an investigation of the asphalt composites' hygroscopic resistance and Marshall stability in the face of moisture damage was conducted. For three fillers and both layers, the asphalt mixture without RAP is compared to the mixes with the ideal RAP concentration in terms of ratio (TSR). The tensile strength of the (HMA) without RAP was found to be somewhat lower in the findings than that of the asphalt control mixes that contained reclaimed pavement, where the percentages were found to be slightly higher and yet more than 80%. The findings show that, in general, the performance of these mixes and integrations against moisture damage is high despite the presence of antiquated elements in the hot asphalt mix (HMA) made from RAP, which comprises aggregates and bitumen binder around the aggregate particles. Because it contains this, it can have results with "hot asphalt mixtures" containing RAP for areas with damage without worry, in addition to good natural curbs.
Keywords
HMA
Moisture Damage
RAP
Abstract
تمتع خليط الأسفلت الساخن المضمن في "رصيف الأسفلت المستصلح" (RAP) بمزايا التكنولوجيا العالية. يعد الضرر الناجم عن الرطوبة مصدر قلق في هذه الخلائط في جميع درجات حرارة الخدمة. لذلك، يعتبر أداء هذا الخليط ضد الرطوبة في جميع درجات حرارة الخدمة هدفا لهذه الدراسة البحثية. وبهذه الطريقة تم دراسة تأثير الرطوبة على أداء الأصناف باستخدام الطرق التجريبية بما في ذلك نسبة قوة الشد (TSR). في إطار هذه الدراسة تم إضافة أربع نسب مختلفة من RAP لكل طبقة من طبقات السطح والترابط (10%، 15%، 20%، 25%) و(30،40،50،60)% إلى الأسفلت الساخن. تم دراسة مزيج (HMA) للطبقتين على التوالي ودراسة محتوى RAP الأمثل لكلا الطبقتين من خلال ثبات مارشال والمقاومة الاسترطابية للخلطات الإسفلتية من خلال تلف الرطوبة. تتم مقارنة نسبة (TSR) للمخاليط التي تحتوي على محتوى RAP الأمثل مع خليط الإسفلت بدون RAP لثلاث مواد حشو ولكلا الطبقتين. أظهرت النتائج انخفاضاً طفيفاً في قوة الشد للـ (HMA) التي لا تحتوي على RAP مقارنة بخلطات التحكم الإسفلتية المحتوية على الرصيف المستصلح، حيث وجد أن النسب كانت أعلى قليلاً ولا تزال أعلى من 80%. تشير النتائج بشكل عام، على الرغم من وجود مواد قديمة في الخلطة الإسفلتية الساخنة (HMA) المنتجة من RAP، والتي تشمل الركام والمواد الرابطة البيتومينية المحيطة بحبيبات الركام، إلا أن أداء هذه الخلطات كافٍ ضد التلف الناتج عن الرطوبة. وبناءً على ذلك، يمكن التوصية بـ "الخلائط الإسفلتية الساخنة" التي تحتوي على RAP للمناطق التي تعاني من أضرار الرطوبة دون القلق بشأن القيود البيئية والموارد الطبيعية.