Abstract
This research is concerned with studying "The Composite Image in Contemporary Iraqi Theater." The researcher outlined the research paths in four chapters. The first chapter includes the methodological framework, encompassing the research problem and the need for it. It also includes the importance, objectives, boundaries, and definitions of terms: (image, composite image). The second chapter comprises the theoretical framework, divided into two sections, in addition to previous studies. The first section discusses the image in adjacent structures, while the second section examines the composite image in the space of global theater. Following that are previous studies and theoretical framework indicators.
In the third chapter, "Research Procedures," the researcher discusses the research community, research sample, research methodology, research tool, and sample analysis. The fourth chapter presents the research results and their discussion, including: (The composite image in the performance achieved immediate temporal and spatial implications, which eliminates the need for complex physical elements in stage decor). Based on the set of results, the researcher reached several conclusions, including: (Relying on the composite image in contemporary Iraqi theater performances is a beneficial and effective method as it helps create a compelling goal in attracting the audience, which is the aim of all those working in the theater field).
Finally, the research includes recommendations, suggestions, a list of sources and references, and appendices.
In the third chapter, "Research Procedures," the researcher discusses the research community, research sample, research methodology, research tool, and sample analysis. The fourth chapter presents the research results and their discussion, including: (The composite image in the performance achieved immediate temporal and spatial implications, which eliminates the need for complex physical elements in stage decor). Based on the set of results, the researcher reached several conclusions, including: (Relying on the composite image in contemporary Iraqi theater performances is a beneficial and effective method as it helps create a compelling goal in attracting the audience, which is the aim of all those working in the theater field).
Finally, the research includes recommendations, suggestions, a list of sources and references, and appendices.
Keywords
Composite Image
Image
theatrical performance
Abstract
يعنى هذا البحث بدراسة (الصورة المركبة في العرض المسرحي العراقي المعاصر) حيث رسم الباحث مسارات البحث في أربعة فصول حيث تضمن الفصل الأول الإطار المنهجي (مشكلة البحث والحاجة اليه) ، كما وتضمن الإطار المنهجي أهمية البحث و أهدافه وحدوده وتعريف المصطلحات: ( الصورة ، الصورة المركبة ) أمّا الفصل الثاني: فقد شمل الإطار النظري مبحثين فضلا عن الدراسات السابقة وكما يأتي المبحث الأول الصورة في البنى المجاورة المبحث الثاني الصورة المركبة في فضاء العرض المسرحي العالمي ، ومن ثم الدراسات السابقة ومؤشرات الإطار النظري ، وفي الفصل الثالث (إجراءات البحث)، فقد تناول الباحث مجتمع البحث ، وعينة البحث ، ومنهج البحث ، وأداة البحث، وتحليل العينة ، أمّا الفصل الرابع فقد عرضت فيه نتائج البحث ومناقشتها ومنها : (حققت الصورة المركبة في العرض توليد ايحاءات زمانية ومكانية بشكل فوري مما يغني عن الحاجة الى العناصر المادية المعقدة في الديكور المسرحي) وعلى وفق ما جاء من مجموعة نتائج ، توصل الباحث الى بعض الاستنتاجات ونذكر منها: (أن الاستناد على الصورة المركبة في عروض المسرح العراقي المعاصر هي طريقة مفيدة ومجدية كونها تساعد على خلق هدف رائع في جذب الجمهور وهذا ما يبتغيه كل العاملين في الحقل المسرحي ) ، وأخيرا التوصيات ، والمقترحات، وقائمة المصادر والمراجع والملاحق .
Keywords
(الصورة ، الصورة المركبة ، العرض المسرحي)