Abstract
The research deals with the nature of the impact of land transport methods in determining and distributing educational land uses in Najaf Governorate by describing the overlapping characteristics of land transport methods and these uses and analyzing them according to the spatial method to determine each of them. Effectiveness. This will contribute to redistribution in the correct spatial form and its suitability. With urbanization and population density. One of the most important results of the research is the existence of a relationship between land transport methods and educational land uses, as land transport methods had a clear impact on the emergence of educational land uses and their spatial distribution. This appeared through the extension of most schools and universities on paved land transport lines, while the use of educational land led to an increase in the efficiency of land transport through the continuity and effectiveness of movement rates. The use of educational land in the governorate for different types of roads, which represents a very small percentage (4.76%). This indicates a clear deficit in providing land transport services for educational land uses.
Keywords
distribution
education
Land
Najaf
Transportation
Abstract
يتناول البحث طبيعة تأثير طرق النقل البري في تحديد وتوزيع استخدامات الأراضي التعليمية في محافظة النجف الأشرف من خلال وصف الخصائص المتداخلة لطرق النقل البري وبين هذه الاستخدامات وتحليلها وفق الطريقة المكانية لتحديد كل منها. فعالية. وهذا سيساهم في إعادة التوزيع بالشكل المكاني الصحيح ومدى ملاءمته. مع التحضر والكثافة السكانية. ومن أهم نتائج البحث وجود علاقة بين طرق النقل البري واستخدامات الأراضي التعليمية، إذ كان لطرق النقل البري أثر واضح في ظهور استخدامات الأراضي التعليمية وتوزيعها مكانيا وظهر ذلك من خلال امتداد معظم المدارس والجامعات على خطوط النقل البري المرصوفة في حين أدى استخدام الأراضي التعليمية إلى زيادة كفاءة النقل البري من خلال استمرارية وفعالية معدلات الحركة. استخدام الأراضي التعليمية في المحافظة لأنواع الطرق المختلفة والتي تمثل نسبة ضئيلة جداً (4.76%). وهذا يدل على وجود عجز واضح في إيصال خدمات النقل البري لاستخدامات الأراضي التعليمية.
Keywords
، لنقل، البري، التوزيع
النجف، الارض، التعليم