Abstract
Storytelling is a strategy that people resort to since early times for wide range of purposes. One of these purposes is to motivate others towards particular actions or ideas. This study concerns itself with investigating the pragmatic use of speech acts in storytelling discourse directed to motivate American graduates. More specifically, it deals with storytelling embedded within commencement speeches delivered at American universities by successful icons. The current study has been set to fulfil three aims. First, it aims at identifying the most dominant speech acts in each stage of storytelling. Secondly, determining the most dominant category of speech acts in the storytelling discourse. Then, finding the most frequent SAs within each category of SAs. To this end, the researchers ten storytelling discourses embedded within commencement speeches delivered by American commencement speakers at American universities in 2010 and 2019 to represent five professions of commencement speakers. The findings reveal that the dominant speech acts at each stage of storytelling varies. It also shows that the representatives and directives are the most dominant categories of speech acts in the storytelling discourse in the data under scrutiny. The SA of asserting and the SA of advising are shown to be the most frequent SAs within the categories of representatives and directives, respectively.
Keywords
American Graduates.
commencement speeches
motivation
Pragmatics
Speech acts
storytelling
Abstract
يعد السرد القصصي أحد الاستراتيجيات التي يلجأ إليها الناس منذ العصور المبكرة ولأغراض متنوعة. أحد هذه الأغراض هو تحفيز الآخرين تجاه أفعال أو أفكار معينة. تهتم هذه الدراسة بالتحقيق في الاستخدام التداولي لأفعال الكلام في السرد القصصي الموجه لتحفيز الخريجين الأمريكيين. وبشكل أكثر تحديدًا، تتعامل مع السرد القصصي المتضمن في خطابات التخرج التي ألقاها شخصيات ناجحة في الجامعات الأمريكية. تهدف الدراسة الحالية الى تحقيق ثلاثة أهداف: أولاً: تهدف إلى تحديد أفعال الكلام الأكثر شيوعًا في كل مرحلة من مراحل السرد القصصي. ثانيًا: تحديد فئات أفعال الكلام الأكثر شيوعًا في النصوص المختارة. بعد ذلك، تهدف الى تحديد أفعال الكلام الأكثر استخداما ضمن تلك الفئات. ولتحقيق هذه الغاية، تم اختيار عشرة نصوص من السرد القصصي والمتضمنة مع خطابات التخرج من متحدثين أمريكيين في الجامعات الأمريكية بين عامي 2010 و2019 لتمثيل خمس مهن من المتحدثين. تكشف النتائج أن فعل الكلام السائد في كل مرحلة من مراحل سرد القصص يختلف وحسب وظائف المراحل، وأن أفعال الكلام التمثيلية والتوجيهية هي أكثر أفعال الكلام السائدة على مستوى الفئات والتأكيد والاستشارة ضمن تلك الفئات.
Keywords
البراغماتية، أفعال الكلام، التحفيز، السرد القصصي، خطابات التخرج، الخريجون الأمريكيين