Abstract
Upon to the Importance of the narration in the modern criticism studies as significant means and the composition of both tale and novel , this research aims to study modes of tale narration in the poetry of Ahmed Muttar dividing into three important parts : Objective narration , Self narration and the interlaced narration . It is divergence proved the creativity of the real writer – referring to its impeded write – in formulating styles of narration composition .
Since narration never been achieved without main tools contribution directly in constructing narration element , this research argues the two means , the descriptive , it's role in construction and formulating the character , event and place and the dialogue detecting the themes of its personalities , its psychological feelings and premonitions represented by two main forms : the
monologue and dialog
Since narration never been achieved without main tools contribution directly in constructing narration element , this research argues the two means , the descriptive , it's role in construction and formulating the character , event and place and the dialogue detecting the themes of its personalities , its psychological feelings and premonitions represented by two main forms : the
monologue and dialog
Abstract
انطلاقا من أهمية السرد في الدراسات النقدية الحديثة لكونه الوسيلة الهامة والبناءة في كل فن قصصي وروائي – ارتأى هذا البحث دراسة أساليب السرد القصصي في شعر أحمد مطر التي انقسمت على ثلاثة اقسام رئيسة :
السرد الموضوعي ، السرد الذاتي ,السرد المتداخل . وقد برهن تنوعها على براعة المؤلف الحقيقي – وبإيحاء الى مؤلفه الضمني- في تطويع كل أشكال البناء السردي .
ولانّ عملية السرد لا يمكن أنْ تتم دون الاستعانة بوسائل أساسية تسهم اسهاماً مباشراً في بناء وتشكيل المادة السردية ، تناول البحث وسيلتي الوصف – ودوره في بناء الشخصية والحدث والمكان – والحوار الذي كشف عن أفكار الشخصيات وهواجسها وخلجاتها النفسية .والذي تمثل بشكلين رئيسين هما : الحوار الداخلي (المونولوج ) – الحوار الخارجي ( الدايلوج) .
السرد الموضوعي ، السرد الذاتي ,السرد المتداخل . وقد برهن تنوعها على براعة المؤلف الحقيقي – وبإيحاء الى مؤلفه الضمني- في تطويع كل أشكال البناء السردي .
ولانّ عملية السرد لا يمكن أنْ تتم دون الاستعانة بوسائل أساسية تسهم اسهاماً مباشراً في بناء وتشكيل المادة السردية ، تناول البحث وسيلتي الوصف – ودوره في بناء الشخصية والحدث والمكان – والحوار الذي كشف عن أفكار الشخصيات وهواجسها وخلجاتها النفسية .والذي تمثل بشكلين رئيسين هما : الحوار الداخلي (المونولوج ) – الحوار الخارجي ( الدايلوج) .