Abstract
The organizations are interested in adopting everything that includes the upgrading of strategy and strategy planning processes to develop marketing processes, as it enables the organization to delve into new horizons that increase its competing potential and its marketing capabilities, so the established systems need to Distinguished management leaders are able to better adapt to environmental change, as they help the organization achieve many mutually friendly advantages.
The research studies two different actors with each other to be the creative framework for research, both of which are (strategic vigilance, innovative marketing), where research ensures its theoretical and practical aspects are comprehensive coverage of the problem, as the search enables the use of the best possible Available from theoretical information in scientific sources available from a very well-known, and to make sure that research hypotheses can be accepted through analysis and interpretation of the diagnosis of correlation and influence between its variables from another side, as the faith uses the method of intentional sample to obtain data The required questionnaire prepared for this purpose, based on statistical methods for the analysis of those data provided by the statistical program (SPSS V.18), according to the exploratory approach to the analysis of the problem.
The researcher concluded that there are correlations to the amount of ( 0.188 ) and impact relationships of ( 93.51 ) between research variables ( strategic vigilance, innovative marketing ), for the target sample of the number ( 30 ) seen, where a number of conclusions were marked the most important ownership of the company ( The target is a database that suffers from the tin of reliable technological methods, or is not available to all employees of the company, in addition to having technology that is not very advanced or is not approved to provide new products ), as well as to make recommendations for a return from The most important ones ( the need to find an electronic database using modern technical methods that all workers can access, access and evaluate their information).
The research studies two different actors with each other to be the creative framework for research, both of which are (strategic vigilance, innovative marketing), where research ensures its theoretical and practical aspects are comprehensive coverage of the problem, as the search enables the use of the best possible Available from theoretical information in scientific sources available from a very well-known, and to make sure that research hypotheses can be accepted through analysis and interpretation of the diagnosis of correlation and influence between its variables from another side, as the faith uses the method of intentional sample to obtain data The required questionnaire prepared for this purpose, based on statistical methods for the analysis of those data provided by the statistical program (SPSS V.18), according to the exploratory approach to the analysis of the problem.
The researcher concluded that there are correlations to the amount of ( 0.188 ) and impact relationships of ( 93.51 ) between research variables ( strategic vigilance, innovative marketing ), for the target sample of the number ( 30 ) seen, where a number of conclusions were marked the most important ownership of the company ( The target is a database that suffers from the tin of reliable technological methods, or is not available to all employees of the company, in addition to having technology that is not very advanced or is not approved to provide new products ), as well as to make recommendations for a return from The most important ones ( the need to find an electronic database using modern technical methods that all workers can access, access and evaluate their information).
Keywords
innovative marketing
Strategic Vigilance
Abstract
تَهتمُ المُنظماتُ بإعتمادِ كُلُ ما يَضمِنُ الارتقاء بالاستراتيجية وعمليات تخطيط الاستراتيجية تطوير العمليات التسويقية, كونَها تُمكن المُنظمة مِن الخوض بآفاق جديدة تُزيد مِن إمكاناتها التنافُسية وقُدراتها التسويقية, لِذلِكَ فإن المُنظمات المُعاصِرة تحتاج إلى قيادات إدارية مُتميزة تتمكن مِن تحقيق التكيُّف بِشكل أفضل مَعَ التغُيرات البيئية, كونُها يُساعِد المُنظمة على تحقيقِ مزايا تنافُسية عِدة.
يدرسُ البحثُ مُتَغيرين مُتَفاعِلين مَعَ بَعضُهُما البعض لِيُكونِا الإطار الفِكري للبحث وهُما كُلُ مِنْ ( اليقظة الاستراتيجية, التسويق الابتكاري ), حيثُ تِضمنَ البحثُ عِبرَ جانبيهِ النظري والعملي التغطيةُ الشاملةُ للمُشكلة, إذ تمكنّ الباحِثُ مِن الاستعانة بِما مُتوفر مِن معلومات نظرية في المصادِر العلمية المُتاحة مِن جِهة, والتأكُد مِن إمكانية قَبول فرضيات البحث مِن خلال التحليل والتفسير لِتشخيص عِلاقات الارتباط والتأثير بِينَ مُتغيراتهِ مِن جهةٍ أخرى, إذ أستخدم الباحِثُ أسلوب العينة العمدية للحصول على البياناتِ المطلوبة عِبرَ إعتماد استمارة استبيان أعُدت لِهذا الغرض, وذلك بالأعتماد على أساليب إحصائية لِتحليل تِلك البيانات والتي يوفرها البرنامج الإحصائي ( SPSS V.18 ), وذلِك وفقَ المنهج الاستطلاعي لِتحليل المُشكلة.
أستنتج الباحث وجود عِلاقات ارتباط بِمقدار ( 0.188 ) وعلاقات تأثير بمقدار ( 93.51 ) بين مُتغيرات البحث ( اليقظة الاستراتيجية, التسويق الابتكاري ), للعينة المُستهدفة البالِغ عددها ( 30 ) مُشاهدة, حيثُ تَمَّ تأشير عَدد مِن الاستنتاجات كانَ أهمُها ( أمتلاك الشركة المُستهدفة قاعدة بيانات تُعاني ضُعف الأساليب التكنولوجية المُعتمدة عليها, أو إنها غيرُ مُتاحة لِجميعُ العاملين في الشركة, هذا بالإضافة امتلاكها تقنياتٍ تكنولوجية غَيرُ مُتطورةٍ جداً أو إنها لا تُعتمدْ لِتقديمُ مُنتجاتٍ جديدة ), فضلاً عَن تقديم توصيات عِدة كانَ مِن أهمُها ( ضرورة إيجاد قاعدة بيانات الكترونية تعتمدُ أساليبٌ تقنيةٌ حديثةٌ يُمكن لِجميع العامِلين الوصولُ إليها والاطلاعُ على معلوماتِها و تقييمُها ).
يدرسُ البحثُ مُتَغيرين مُتَفاعِلين مَعَ بَعضُهُما البعض لِيُكونِا الإطار الفِكري للبحث وهُما كُلُ مِنْ ( اليقظة الاستراتيجية, التسويق الابتكاري ), حيثُ تِضمنَ البحثُ عِبرَ جانبيهِ النظري والعملي التغطيةُ الشاملةُ للمُشكلة, إذ تمكنّ الباحِثُ مِن الاستعانة بِما مُتوفر مِن معلومات نظرية في المصادِر العلمية المُتاحة مِن جِهة, والتأكُد مِن إمكانية قَبول فرضيات البحث مِن خلال التحليل والتفسير لِتشخيص عِلاقات الارتباط والتأثير بِينَ مُتغيراتهِ مِن جهةٍ أخرى, إذ أستخدم الباحِثُ أسلوب العينة العمدية للحصول على البياناتِ المطلوبة عِبرَ إعتماد استمارة استبيان أعُدت لِهذا الغرض, وذلك بالأعتماد على أساليب إحصائية لِتحليل تِلك البيانات والتي يوفرها البرنامج الإحصائي ( SPSS V.18 ), وذلِك وفقَ المنهج الاستطلاعي لِتحليل المُشكلة.
أستنتج الباحث وجود عِلاقات ارتباط بِمقدار ( 0.188 ) وعلاقات تأثير بمقدار ( 93.51 ) بين مُتغيرات البحث ( اليقظة الاستراتيجية, التسويق الابتكاري ), للعينة المُستهدفة البالِغ عددها ( 30 ) مُشاهدة, حيثُ تَمَّ تأشير عَدد مِن الاستنتاجات كانَ أهمُها ( أمتلاك الشركة المُستهدفة قاعدة بيانات تُعاني ضُعف الأساليب التكنولوجية المُعتمدة عليها, أو إنها غيرُ مُتاحة لِجميعُ العاملين في الشركة, هذا بالإضافة امتلاكها تقنياتٍ تكنولوجية غَيرُ مُتطورةٍ جداً أو إنها لا تُعتمدْ لِتقديمُ مُنتجاتٍ جديدة ), فضلاً عَن تقديم توصيات عِدة كانَ مِن أهمُها ( ضرورة إيجاد قاعدة بيانات الكترونية تعتمدُ أساليبٌ تقنيةٌ حديثةٌ يُمكن لِجميع العامِلين الوصولُ إليها والاطلاعُ على معلوماتِها و تقييمُها ).
Keywords
التسويق الابتكاري
اليقظة الاستراتيجية