Abstract
Abstract
The research seeking to search for the heritage in the language of contemporary Najafian poetry as a clear performance in produce of the period between 1968 – 2009.
The research included three studies , preceded by summarized introduction and preface , and ended with epilogue. And the end show the research nature and the preface continued in showing the value of the heritage and its wealth in the poetry language.
And the first research included the heritage verbalism and employing it artistically in the terms of Najafian poetry , and the second research specialized by the heritage sign and the term and assembling and the third research go to sending for a heritage example.
The research seeking to search for the heritage in the language of contemporary Najafian poetry as a clear performance in produce of the period between 1968 – 2009.
The research included three studies , preceded by summarized introduction and preface , and ended with epilogue. And the end show the research nature and the preface continued in showing the value of the heritage and its wealth in the poetry language.
And the first research included the heritage verbalism and employing it artistically in the terms of Najafian poetry , and the second research specialized by the heritage sign and the term and assembling and the third research go to sending for a heritage example.
Abstract
نحاول في هذه الدراسة، أن نبيّن أثر اللغة التراثية في الشعر النجفي المعاصر ـ المحدد زمنياً من 1968-2009م ـ بوصفها أداءً واضحاً وجلياً في نتاج هذه الحقبة.
ففي هذه الحقبة بنىً تراثية متنوعة تنقسم إلى ثلاثة مستويات، وهي: مستوى اللفظة التراثية، ومستوى الإشارة والعبارة والتركيب، ومستوى استدعاء جو أنموذج تراثي.
وبحسب هذه المستويات آنفة الذكر ستكون خطة البحث.......التي توزعت على ثلاثة مباحث مسبوقة بتمهيد منتهية بخاتمة اذ عرض في التمهيد قيمة التراث واثره في اللغة الشعرية ، وتناول المبحث الاول مستوى اللفظ التراثي وتوضيفها فنياً في نصوص الشعر النجفي . اما المبحث الثاني فقد اختص بالاشارة التراثية والعبارة والتر كيب ، وانصرف المبحث الثالث الى مستوى استدعاء انموذج تراثي ، وذكرت في الخاتمة اهم النتائج التي توصل اليها الباحث . واخيراً .. فان يكن هذا العمل قد حقق بعضا مما يصبو اليه فقد اكتسب مشروعية وجوده ، وذلك غاية ماينشد ، وان يكن اخفق ، فقد نال شرف المحاولة ، والله من وراء القصد .
ففي هذه الحقبة بنىً تراثية متنوعة تنقسم إلى ثلاثة مستويات، وهي: مستوى اللفظة التراثية، ومستوى الإشارة والعبارة والتركيب، ومستوى استدعاء جو أنموذج تراثي.
وبحسب هذه المستويات آنفة الذكر ستكون خطة البحث.......التي توزعت على ثلاثة مباحث مسبوقة بتمهيد منتهية بخاتمة اذ عرض في التمهيد قيمة التراث واثره في اللغة الشعرية ، وتناول المبحث الاول مستوى اللفظ التراثي وتوضيفها فنياً في نصوص الشعر النجفي . اما المبحث الثاني فقد اختص بالاشارة التراثية والعبارة والتر كيب ، وانصرف المبحث الثالث الى مستوى استدعاء انموذج تراثي ، وذكرت في الخاتمة اهم النتائج التي توصل اليها الباحث . واخيراً .. فان يكن هذا العمل قد حقق بعضا مما يصبو اليه فقد اكتسب مشروعية وجوده ، وذلك غاية ماينشد ، وان يكن اخفق ، فقد نال شرف المحاولة ، والله من وراء القصد .