Abstract
The research aims to determine the impact of the Appleton model on the achievement of psychological counseling subject among students of the Department of Educational and Psychological Sciences and to develop their future thinking.
Using an experimental design with two pre- and post-tests, the sample number was (70) students from the third stage. The two samples were rewarded according to (chronological age, previous achievement)
The results showed that the performance of the students of the experimental group, which was taught according to the Appleton model and future thinking, was superior to that of the control group. The researcher made a recommendation to the professors of psychological counseling, to make room for their students to think about the future. The researcher presented a set of proposals, including: Conducting a study to identify the effect of the Appleton model on the achievement of high school students. The fourth is in the subject of measurement, evaluation, and developing their logical thinking.
Using an experimental design with two pre- and post-tests, the sample number was (70) students from the third stage. The two samples were rewarded according to (chronological age, previous achievement)
The results showed that the performance of the students of the experimental group, which was taught according to the Appleton model and future thinking, was superior to that of the control group. The researcher made a recommendation to the professors of psychological counseling, to make room for their students to think about the future. The researcher presented a set of proposals, including: Conducting a study to identify the effect of the Appleton model on the achievement of high school students. The fourth is in the subject of measurement, evaluation, and developing their logical thinking.
Keywords
achievement
Appleton model
Future Thinking
Abstract
يهدف البحث الى معرفة اثر انموذج ابلتون في تحصيل مادة الارشاد النفسي عند طلبة قسم العلوم التربوية والنفسية وتنمية تفكيرهم المستقبلي
وتحقيقا لأهداف البحث تم استخدام التصميم التجريبي ذي الضبط الجزئي للمجموعتين التجريبية والضابطة ذي الاختبارين القبلي والبعدي ووضع فرضيتين للبحث. وكان عدد طلاب المجموعة التجريبية (38) طالبا والمجموعة الضابطة(32) طالبا وان مجموعة طلبة المرحلة الثالثة (70) طالبا, تم مكافأة العينتين في بعض المتغيرات ( العمر الزمني ، التحصيل السابق ) والتي يرى البحث بانها يمكن ان تغير في المتغيرات التابعة والمستقلة
وبينت النتائج تفوق اداء طلاب المجموعة التجريبية التي درست وفق انموذج ابلتون والتفكير المستقبلي على المجموعة الضابطة التي درست بالطريقة الاعتيادية قدم الباحث مجموعة من التوصيات منها : توصية اساتيذ مادة الارشاد النفسي، بافساح المجال لطلبتهم بالتفكير المستقبلي , قدم الباحث مجموعة من المقترحات منها: 1. إجراء دراسة للتعرف على اثر انموذج أبلتون في اكتساب المفاهيم النفسية لدى طلبة المرحلة الاولى لقسم العلوم التربوية والنفسية وتنمية تفكيرهم التأملي
وتحقيقا لأهداف البحث تم استخدام التصميم التجريبي ذي الضبط الجزئي للمجموعتين التجريبية والضابطة ذي الاختبارين القبلي والبعدي ووضع فرضيتين للبحث. وكان عدد طلاب المجموعة التجريبية (38) طالبا والمجموعة الضابطة(32) طالبا وان مجموعة طلبة المرحلة الثالثة (70) طالبا, تم مكافأة العينتين في بعض المتغيرات ( العمر الزمني ، التحصيل السابق ) والتي يرى البحث بانها يمكن ان تغير في المتغيرات التابعة والمستقلة
وبينت النتائج تفوق اداء طلاب المجموعة التجريبية التي درست وفق انموذج ابلتون والتفكير المستقبلي على المجموعة الضابطة التي درست بالطريقة الاعتيادية قدم الباحث مجموعة من التوصيات منها : توصية اساتيذ مادة الارشاد النفسي، بافساح المجال لطلبتهم بالتفكير المستقبلي , قدم الباحث مجموعة من المقترحات منها: 1. إجراء دراسة للتعرف على اثر انموذج أبلتون في اكتساب المفاهيم النفسية لدى طلبة المرحلة الاولى لقسم العلوم التربوية والنفسية وتنمية تفكيرهم التأملي
Keywords
(انموذج ابلتون ، التحصيل
التفكير المستقبلي).