Abstract
The research summary:
The art of Al-Khashaba is one of the arts that the city of Basra is full of giving this lyrical form and has rarely used exclusively in this city so that the artists of this city can and master this art. Therefore, researchers and those interested in the musical heritage in various parts of the earth give their tireless pursuit of delving into the aesthetics of such colours and musical forms that represent the heritage of the country's civilisation. Therefore, this study aims on the aesthetics of the art of wood and creativity of its artists by highlighting how to use pottery rhythmic instruments and its forms and musical introductions accompanying to read Iraqi maqām and sing pastases with the intensity of wood to show the aesthetics of this lyrical art, in addition to the history of the emergence of this Iraqi musical colour and its excellence and the aesthetics of using those areas of the art Al-Khashaba, with reading the Iraqi maqām in the city of Basra, the features of the harmony between the different forms and the relationship of the Iraqi maqām with the art of al-Khashaba and its rhythms used to explain the composition of the parts of the components of Al-Kashaba, made the art of this city unique And the maqām, as for chapter three (analysis), defined the research procedures, as the descriptive approach was followed by analysing the research sample to contribute to achieving the research objectives. The study concluded with chapter four with the results, recommendations, and sources.
The art of Al-Khashaba is one of the arts that the city of Basra is full of giving this lyrical form and has rarely used exclusively in this city so that the artists of this city can and master this art. Therefore, researchers and those interested in the musical heritage in various parts of the earth give their tireless pursuit of delving into the aesthetics of such colours and musical forms that represent the heritage of the country's civilisation. Therefore, this study aims on the aesthetics of the art of wood and creativity of its artists by highlighting how to use pottery rhythmic instruments and its forms and musical introductions accompanying to read Iraqi maqām and sing pastases with the intensity of wood to show the aesthetics of this lyrical art, in addition to the history of the emergence of this Iraqi musical colour and its excellence and the aesthetics of using those areas of the art Al-Khashaba, with reading the Iraqi maqām in the city of Basra, the features of the harmony between the different forms and the relationship of the Iraqi maqām with the art of al-Khashaba and its rhythms used to explain the composition of the parts of the components of Al-Kashaba, made the art of this city unique And the maqām, as for chapter three (analysis), defined the research procedures, as the descriptive approach was followed by analysing the research sample to contribute to achieving the research objectives. The study concluded with chapter four with the results, recommendations, and sources.
Abstract
ملخص البحث:
يعد فن الخشابة واحداً من الفنون التي تزخر بها مدينة البصرة لعطاء هذا الشكل الغنائي وندرت استخدامه حصرا بهذه المدينة لتمكن فناني هذه المدينة واتقانهم هذا الفن لذلك يولي الباحثين والمهتمين بالموروث الغنائي بشتى اصقاع الارض سعيهم الحثيث حول الخوض بجماليات بهكذا الوان واشكال موسيقية تمثل موروث حضارة البلد, لذا تهدف هذه الدراسة حول جماليات فن الخشابة وابداع فنانيه من خلال تسليط الضوء على كيفية استخدام الآلات الإيقاعية الفخارية وضروبه والمقدمات الموسيقية المرافقة لقراءة المقامات العراقية وغناء البستات بشدات الخشابة لإظهار جماليات هذا الفن الغنائي اضافة الى تاريخ نشأت هذا اللون الموسيقي العراقي وتميزه وجماليات استخدام تلك الضروب الخاصة بفن الخشابة مع قراءة المقام العراقي الخاص بمدينة البصرة وسمات الانسجام بين الضروب المختلفة وعلاقة المقام العراقي بفن الخشابة وايقاعاتها المستخدمة في شرح تركيبة اجزاء مكونات الخشابة جعل من فن هذه المدينة متفرداً بين الوان الغناء العراقي, من خلال اربعة فصول حيث تناول الفصل الاول الإطار المنهجي مشكلة البحث التي تحددت في الكشف عن جماليات استخدام الضروب الايقاعية في خشابة البصرة, وكان هدف البحث التعرف على جماليات استخدام الضروب الايقاعية في خشابة البصرة, ثم اهمية البحث وحدوده فضلاً عن تحديد المصطلحات, اما الفصل الثاني الاطار النظري فقد تكون من مبحثين (المبحث الاول) تاريخ فن الخشابة والمبحث الثاني تركيبة الخشابة ضروباً ومقامات, اما الفصل الثالث (التحليلي) فقد حدد اجراءات البحث اذ اتبع المنهج الوصفي بتحليل عينة البحث لتسهم في تحقيق اهداف البحث , ثم اختتمت الدراسة بالفصل الرابع بالنتائج والتوصيات والمصادر.
يعد فن الخشابة واحداً من الفنون التي تزخر بها مدينة البصرة لعطاء هذا الشكل الغنائي وندرت استخدامه حصرا بهذه المدينة لتمكن فناني هذه المدينة واتقانهم هذا الفن لذلك يولي الباحثين والمهتمين بالموروث الغنائي بشتى اصقاع الارض سعيهم الحثيث حول الخوض بجماليات بهكذا الوان واشكال موسيقية تمثل موروث حضارة البلد, لذا تهدف هذه الدراسة حول جماليات فن الخشابة وابداع فنانيه من خلال تسليط الضوء على كيفية استخدام الآلات الإيقاعية الفخارية وضروبه والمقدمات الموسيقية المرافقة لقراءة المقامات العراقية وغناء البستات بشدات الخشابة لإظهار جماليات هذا الفن الغنائي اضافة الى تاريخ نشأت هذا اللون الموسيقي العراقي وتميزه وجماليات استخدام تلك الضروب الخاصة بفن الخشابة مع قراءة المقام العراقي الخاص بمدينة البصرة وسمات الانسجام بين الضروب المختلفة وعلاقة المقام العراقي بفن الخشابة وايقاعاتها المستخدمة في شرح تركيبة اجزاء مكونات الخشابة جعل من فن هذه المدينة متفرداً بين الوان الغناء العراقي, من خلال اربعة فصول حيث تناول الفصل الاول الإطار المنهجي مشكلة البحث التي تحددت في الكشف عن جماليات استخدام الضروب الايقاعية في خشابة البصرة, وكان هدف البحث التعرف على جماليات استخدام الضروب الايقاعية في خشابة البصرة, ثم اهمية البحث وحدوده فضلاً عن تحديد المصطلحات, اما الفصل الثاني الاطار النظري فقد تكون من مبحثين (المبحث الاول) تاريخ فن الخشابة والمبحث الثاني تركيبة الخشابة ضروباً ومقامات, اما الفصل الثالث (التحليلي) فقد حدد اجراءات البحث اذ اتبع المنهج الوصفي بتحليل عينة البحث لتسهم في تحقيق اهداف البحث , ثم اختتمت الدراسة بالفصل الرابع بالنتائج والتوصيات والمصادر.