Abstract
Search Summary
The study dealt with the reality of e-learning in Iraqi universities. It aimed to know the degree of availability of electronic education infrastructure and the degree of knowledge of faculty members in universities regarding the requirements of using e-learning (as well as knowledge)
The study sought to achieve its objectives through the distribution of a questionnaire to the members of the teaching staff at the University of Babylon / Faculty of Art Education / Department of Dramatic Arts and the Department of Art Education. The sample of the study reached 110 members of the teaching staff. The results indicated that the electronic learning infrastructure is still lower The average score was (2.57) of the grade scale (5).
The degree of knowledge of the faculty members of the requirements of e-learning was high and the average of the calculation (3.76) of the scale of degrees (5), and the degree of practice of faculty members in Iraqi universities for e-learning was a medium level and the average arithmetic 3, 43.
The research recommended:
Increasing support for universities to upgrade the infrastructure of e-learning.
Universities take upon themselves the follow-up of the introduction of e-learning in their programs and follow-up implementation by faculty members.
Universities should take the requirements of e-learning when choosing faculty members.
Preparation of programs aimed at teaching staff members to develop their expertise and training in the practice of e-learning.
The study dealt with the reality of e-learning in Iraqi universities. It aimed to know the degree of availability of electronic education infrastructure and the degree of knowledge of faculty members in universities regarding the requirements of using e-learning (as well as knowledge)
The study sought to achieve its objectives through the distribution of a questionnaire to the members of the teaching staff at the University of Babylon / Faculty of Art Education / Department of Dramatic Arts and the Department of Art Education. The sample of the study reached 110 members of the teaching staff. The results indicated that the electronic learning infrastructure is still lower The average score was (2.57) of the grade scale (5).
The degree of knowledge of the faculty members of the requirements of e-learning was high and the average of the calculation (3.76) of the scale of degrees (5), and the degree of practice of faculty members in Iraqi universities for e-learning was a medium level and the average arithmetic 3, 43.
The research recommended:
Increasing support for universities to upgrade the infrastructure of e-learning.
Universities take upon themselves the follow-up of the introduction of e-learning in their programs and follow-up implementation by faculty members.
Universities should take the requirements of e-learning when choosing faculty members.
Preparation of programs aimed at teaching staff members to develop their expertise and training in the practice of e-learning.
Keywords
Electronic
futuristic
Key words Look
universities .
Abstract
ملخـــــص البحث:
تناول البحث واقع التعليم الالكتروني في الجامعات العراقية واستهدفت معرفة درجة توافر البنية التحتية للتعليم الالكتروني ودرجة معرفة أعضاء هيئة التدريس في الجامعات بمتطلبات استخدام التعليم الإلكتروني (وكذلك معرفة ) درجة استخدامهم للتعليم الالكتروني.
وقد سعت الدراسة لتحقيق أهدافها من خلال توزيع استبانه على أعضاء هيئة التدريس في جامعة بابل /كلية التربية الفنية/قسم الفنون المسرحية وقسم التربية الفنية وقد بلغت عينة الدراسة(110) أعضاء من هيئة التدريس وقد أشارت النتائج إلى أن البيئة التحتية للتعليم الالكتروني مازالت في أدنى درجات المتوسط، حيث بلغ المتوسط الحسابي (2,57) من سلم الدرجات (5).
أما درجة معرفة أعضاء هيئة التدريس بمتطلبات التعليم الإلكتروني فقد كانت بدرجة مرتفعة وقد بلغ المتوسط الحسابي(3,76) من سلم الدرجات(5)، أما درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس في الجامعات العراقية للتعليم الالكتروني فقد كانت بدرجة متوسطة وقد بلغ المتوسط الحسابي 3,43.
وقد أوصى البحث بــــــ :
- زيادة الدعم المقدم للجامعات لرفع مستوى البنية التحتية للتعليم الالكتروني.
- تأخذ الجامعات على عاتقها متابعة إدخال التعليم الالكتروني في برامجها ومتابعة تطبيقه من قبل أعضاء هيئة التدريس .
- أن تأخذ الجامعات بمطالب التعليم الالكتروني عند اختيارها أعضاء هيئة التدريس .
- إعداد برامج موجهة إلى أعضاء هيئة التدريس لتطوير خبراتهم وتدريبهم على ممارسة التعليم الالكتروني .
تناول البحث واقع التعليم الالكتروني في الجامعات العراقية واستهدفت معرفة درجة توافر البنية التحتية للتعليم الالكتروني ودرجة معرفة أعضاء هيئة التدريس في الجامعات بمتطلبات استخدام التعليم الإلكتروني (وكذلك معرفة ) درجة استخدامهم للتعليم الالكتروني.
وقد سعت الدراسة لتحقيق أهدافها من خلال توزيع استبانه على أعضاء هيئة التدريس في جامعة بابل /كلية التربية الفنية/قسم الفنون المسرحية وقسم التربية الفنية وقد بلغت عينة الدراسة(110) أعضاء من هيئة التدريس وقد أشارت النتائج إلى أن البيئة التحتية للتعليم الالكتروني مازالت في أدنى درجات المتوسط، حيث بلغ المتوسط الحسابي (2,57) من سلم الدرجات (5).
أما درجة معرفة أعضاء هيئة التدريس بمتطلبات التعليم الإلكتروني فقد كانت بدرجة مرتفعة وقد بلغ المتوسط الحسابي(3,76) من سلم الدرجات(5)، أما درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس في الجامعات العراقية للتعليم الالكتروني فقد كانت بدرجة متوسطة وقد بلغ المتوسط الحسابي 3,43.
وقد أوصى البحث بــــــ :
- زيادة الدعم المقدم للجامعات لرفع مستوى البنية التحتية للتعليم الالكتروني.
- تأخذ الجامعات على عاتقها متابعة إدخال التعليم الالكتروني في برامجها ومتابعة تطبيقه من قبل أعضاء هيئة التدريس .
- أن تأخذ الجامعات بمطالب التعليم الالكتروني عند اختيارها أعضاء هيئة التدريس .
- إعداد برامج موجهة إلى أعضاء هيئة التدريس لتطوير خبراتهم وتدريبهم على ممارسة التعليم الالكتروني .
Keywords
كلمات مفتاحية نظرة ، مستقبلية ، الكتروني ، الجامعات