Abstract
Abstract
Good Writing entails the student's constant ability to write well-structured and complete sentences. However, EFL students tend to produce some problematic sentences in their written assignments. The sentence fragment and the run-on sentence are among the problematic structures that recur in their writing in English. This study aims at identifying the types or patterns of these two faulty constructions which English-Arabic-English translation students face difficulty with. A recognition type of task is assigned to (76) female and male students in their second -year and fourth -year of study at the Dept. of Translation, University of Basra. The task comprises two tests including varied patterns of these errors presented and discussed in the practical side of the study. The study shows that all the students encountered difficulties in identifying complete sentence structures but in various percentages. For Test One, the female subjects of the second-year and fourth-year outperformed their male counterparts of both years. For Test Two, the fourth-year males encountered more difficulty in comparison with the rest of the subjects.
Good Writing entails the student's constant ability to write well-structured and complete sentences. However, EFL students tend to produce some problematic sentences in their written assignments. The sentence fragment and the run-on sentence are among the problematic structures that recur in their writing in English. This study aims at identifying the types or patterns of these two faulty constructions which English-Arabic-English translation students face difficulty with. A recognition type of task is assigned to (76) female and male students in their second -year and fourth -year of study at the Dept. of Translation, University of Basra. The task comprises two tests including varied patterns of these errors presented and discussed in the practical side of the study. The study shows that all the students encountered difficulties in identifying complete sentence structures but in various percentages. For Test One, the female subjects of the second-year and fourth-year outperformed their male counterparts of both years. For Test Two, the fourth-year males encountered more difficulty in comparison with the rest of the subjects.
Abstract
الخلاصة
تستوجب الكتابة الجيدة من الطالب الاهتمام المتواصل في كتابة جمل كاملة ذات تراكيب سليمة. إلا إن دارسي اللغة الأجنبية يميلون أحيانا إلى كتابة بعض الجمل الممشكلة في واجباتهم كالإنشاء مثلاً. وتعد الجملة الناقصة (Fragment sentence)) وهي الجملة التي حذفت بعض أجزاؤها) والجملة الممتدة ((Stringy sentence or run-on) (وهي الجملة الطويلة التي تتكون من عدة جمل مترابطة بأداة عطف مكررة) من الأساليب المعيبة في التعبير الكتابي في اللغة الإنجليزية.
تروم هذه الدراسة كشف الأنماط السائدة لهذين الأسلوبين التي تتسم بها كتابة الدارسين للغة الإنجليزية كلغة أجنبيه من خلال اختبار اجري على ستة و سبعين طالبة و طالب في المرحلتين الثانية والرابعة في قسم الترجمة في جامعه البصرة. يتضمن الاختبار تراكيب متنوعة من هذه الأخطاء التي عرضت و نوقشت في الجانب العملي. ويستخلص البحث الصعوبة التي يواجها الطلبة عامة في تمييز الجمل السليمة حيث يعكس الاختبار الأول أفضلية أداء الطالبات في المرحلتين المذكورتين على أداء أقرانهم من الطلاب في كلتا المرحلتين بينما يعكس الاختبار الثاني ضعف أداء طلبة المرحلة الرابعة من الذكور حصرا بالمقارنة مع أقرانهم الآخرين في عينة الدراسة.
تستوجب الكتابة الجيدة من الطالب الاهتمام المتواصل في كتابة جمل كاملة ذات تراكيب سليمة. إلا إن دارسي اللغة الأجنبية يميلون أحيانا إلى كتابة بعض الجمل الممشكلة في واجباتهم كالإنشاء مثلاً. وتعد الجملة الناقصة (Fragment sentence)) وهي الجملة التي حذفت بعض أجزاؤها) والجملة الممتدة ((Stringy sentence or run-on) (وهي الجملة الطويلة التي تتكون من عدة جمل مترابطة بأداة عطف مكررة) من الأساليب المعيبة في التعبير الكتابي في اللغة الإنجليزية.
تروم هذه الدراسة كشف الأنماط السائدة لهذين الأسلوبين التي تتسم بها كتابة الدارسين للغة الإنجليزية كلغة أجنبيه من خلال اختبار اجري على ستة و سبعين طالبة و طالب في المرحلتين الثانية والرابعة في قسم الترجمة في جامعه البصرة. يتضمن الاختبار تراكيب متنوعة من هذه الأخطاء التي عرضت و نوقشت في الجانب العملي. ويستخلص البحث الصعوبة التي يواجها الطلبة عامة في تمييز الجمل السليمة حيث يعكس الاختبار الأول أفضلية أداء الطالبات في المرحلتين المذكورتين على أداء أقرانهم من الطلاب في كلتا المرحلتين بينما يعكس الاختبار الثاني ضعف أداء طلبة المرحلة الرابعة من الذكور حصرا بالمقارنة مع أقرانهم الآخرين في عينة الدراسة.