Abstract
The issue of oversight of the constitutionality of international treaties occupies great importance as it is related to the protection of the constitution and its sanctity in front of national legislation and international legislation, as oversight represents an impregnable barrier to any violation of the sovereignty and interests of the state.
Comparative constitutions have adopted multiple trends in regulating this type of oversight, some of which are assigned to the legislative authority (ratification), and some of them are left to the judiciary as the competent authority for the adjudication of disputes and the custodian of the law and its application, and constitutions have assigned this task to an independent body (the Constitutional Council).But the problem is that some constitutions that did not assign the task of oversight to neither the judiciary nor to an independent body, and even did not specify the legal value of internal legislation (ordinary - constitution) and were satisfied with the control of the legislative authority.
Comparative constitutions have adopted multiple trends in regulating this type of oversight, some of which are assigned to the legislative authority (ratification), and some of them are left to the judiciary as the competent authority for the adjudication of disputes and the custodian of the law and its application, and constitutions have assigned this task to an independent body (the Constitutional Council).But the problem is that some constitutions that did not assign the task of oversight to neither the judiciary nor to an independent body, and even did not specify the legal value of internal legislation (ordinary - constitution) and were satisfied with the control of the legislative authority.
Keywords
A comparative study of Arab constitutions
Censorship
Constitutionality of international treaties
Abstract
يحتل موضوع الرقابة على دستورية المعاهدات الدولية أهمية بالغة كونه يتعلق بحماية الدستور وقدسيته امام التشريع الوطني والتشريع الدولي، فالرقابة تمثل سداً منيعاً أمام أي خرق لسيادة الدولة ومصالحها.
فقد تبنّت الدساتير المقارنة اتجاهات متعددة في تنظيم هذا النوع من الرقابة، فمنها من اسندها الى السلطة التشريعية (التصديق)، ومنها من تركها للقضاء باعتباره السلطة المختصة بالفصل في المنازعات والحارس الامين على القانون وتطبيقه، ومن الدساتير من أسند هذه المهمة لهيئة مستقلة (المجلس الدستوري)، لكن المشكلة ان بعض الدساتير التي لم تسند مهمة الرقابة لا للقضاء ولا لهيئة مستقلة، بل ولا تحدد أصلاً القيمة القانونية بالنسبة للتشريع الداخلي (العادي – الدستور) واكتفت برقابة السلطة التشريعية.
فقد تبنّت الدساتير المقارنة اتجاهات متعددة في تنظيم هذا النوع من الرقابة، فمنها من اسندها الى السلطة التشريعية (التصديق)، ومنها من تركها للقضاء باعتباره السلطة المختصة بالفصل في المنازعات والحارس الامين على القانون وتطبيقه، ومن الدساتير من أسند هذه المهمة لهيئة مستقلة (المجلس الدستوري)، لكن المشكلة ان بعض الدساتير التي لم تسند مهمة الرقابة لا للقضاء ولا لهيئة مستقلة، بل ولا تحدد أصلاً القيمة القانونية بالنسبة للتشريع الداخلي (العادي – الدستور) واكتفت برقابة السلطة التشريعية.
Keywords
الرقابة
دراسة مقارنة في الدساتير العربية
دستورية المعاهدات الدولية