Abstract
The Study aim to find the relationship and influence between Strategic Clarity (Clarity of objectives, Clarity of activities and procedures, Structure clarity, Resource visibility, Clarity of the employee\\\\\\\\\\\\\\\'s role). In enhancing Strategic Ambidexterity (ambidexterity Exploratory, ambidexterity Exploitative(. For the academic leaders at the University of Kirkuk, as the study problem was identified by several questions represented in the nature of the relationship and influence between the study variables In order to verify the validity of the hypotheses, all of them were subjected to multiple tests , and the researchers used a questionnaire in order to obtain data, and the research method used in the descriptive analytical approach, The study community is represented by the academic leaders at the University of Kirkuk, And (132) questionnaires were distributed to the research sample represented by academic leaders at the University of Kirkuk. (126) questionnaire forms were retrieved The valid ones for analysis are (119), i.e. (90.1%) of the studied sample, The researchers used a set of statistical methods through which the data were processed and the results were extracted, and the most prominent results were the existence of a significant correlation between the dimensions of strategic clarity and strategic ingenuity at the University of Kirkuk, and the most prominent recommendations were the keenness of the university administration to give an opportunity for employees to see the extent to which their performance is linked to achieving the goals of the university and determining their path Career in the work environment to achieve scientific and academic orientation.
Keywords
Strategic Clarity
Strategic Ambidexterity
Abstract
يهدف البحث إلى إيجاد العلاقة والتأثير بين الوضوح الاستراتيجي (وضوح الأهداف، وضوح استخدام الموارد، وضوح الاجراءات والانشطة، وضوح الهيكل التنظيمي، وضوح دور العاملين) في تعزيز البراعة الاستراتيجية (براعة الاستكشاف، براعة الاستغلال) للقيادات الاكاديمية في جامعة كركوك، إذ تم تحديد مشكلة الدراسة بتساؤلات عديدة تمثلت بطبيعة علاقات الارتباط والتأثير بين متغيرات الدراسة، وللتأكد من صحة الفرضيات، فقد خضعت جميعها لاختبارات متعددة، واستخدم الباحثان في الدراسة الاستبانة من أجل الحصول على البيانات، أما منهج البحث المستخدم فيها فهو المنهج الوصفي التحليلي، وطبق البحث أسلوب الحصر الشامل، وتمثل مجتمع الدراسة بالقيادات الاكاديمية في جامعة كركوك، وتم توزيع (1232) استبانة على عينة البحث المتمثلة بالقيادات الاكاديمية في جامعة كركوك، وقد تم استرجاع (126) استمارة استبانة وكان الصالح منها للتحليل (119) أي بنسبة (90.1%) من العينة المدروسة، واستخدم الباحثان مجموعة من الوسائل الإحصائية التي تم بواسطتها معالجة البيانات واستخراج النتائج، ومن أبرز النتائج وجود ارتباط معنوي بين أبعاد الوضوح الاستراتيجي والبراعة الاستراتيجية في الجامعة كركوك، وابرز التوصيات حرص إدارة الجامعة على إعطاء فرصة لأفراد العاملين بالاطلاع على مدى ارتباط أدائهم بتحقيق أهداف الجامعة وتحديد مسارهم الوظيفي في بيئة العمل بما يحقق التوجه العلمي والأكاديمي.
Keywords
الوضوح الاستراتيجي، البراعة الاستراتيجية.