Abstract
The research aims to determine the extent of the influence of the smart customer and its role in promoting creativity in the banking service, as the smart customer is an “essential” partner in the process of joint creation of the service, and one of the most important elements of the marketing process towards which all marketing activities are directed and no marketing process can be completed without it. In this research, two variables were addressed, the independent variable, the smart customer, with its dimensions (opinion leadership, innovation, self-disclosure, dissatisfaction, acceptance of technological development, marketing knowledge) and the approved variable includes creativity in banking service, and accordingly many questions were asked about The research problem, of which (Is there a significant impact of the smart customer on creativity in banking service), and the statistical program was used to analyze the swept field data (SPSS v26). (100) forms were distributed to a sample of clients dealing with private banks in Nineveh Governorate, and in light of the results of the statistical analysis, it was found that there is a significant correlation and influence between the smart client and promotion. From creativity in banking service. The research presented a number of recommendations that contribute to serving the research field. The most important of which is that the interest in the smart customer in its various dimensions by the management of the banks surveyed is of great importance in promoting creativity in the services they provide.
Keywords
Smart Customer
Creativity in Private Banks i
Abstract
يهدف البحث إلى تحديد مدى تأثير الزبون الذكي ودوره في تعزيز الإبداع بالخدمة المصرفية، إذ يعد الزبون الذكي شريكاً أساسياً في عملية الإبداع المشترك للخدمة، ومن أهم عناصر العملية التسويقية الذي توجه نحوه كافة الأنشطة التسويقية، ومن غير الممكن إتمام أي عملية التسويقية بدونه، عليه تم التطرق في هذا البحث إلى متغيرين يتضمن المتغير المستقل الزبون الذكي بأبعاده المتمثلة بــ(قيادة الرأي، الابتكار، الافصاح عن الذات، عدم الرضا، قبول التطور التكنولوجي، محو الأمية التسويقية)، ويتضمن المتغير المعتمد الإبداع بالخدمة المصرفية، وعليه تم إثارة تساؤلات عديدة حول مشكلة البحث منها (هل هناك تأثير معنوي للزبون الذكي في الإبداع بالخدمة المصرفية)، وقد تم استخدام البرنامج الإحصائي (SPSS V26) لتحليل بيانات الميدان المبحوث، وتم توزيع (100) استمارة على عينة من الزبائن المتعاملين مع المصارف الأهلية في محافظة نينوى، وفي ضوء نتائج التحليل الإحصائي تم التوصل إلى وجود علاقة أثر وارتباط معنوي بين الزبون الذكي وتعزيز الإبداع بالخدمة المصرفية، وقدم البحث عدد من التوصيات التي تسهم في خدمة الميدان المبحوث، أهمها أن الاهتمام بالزبون الذكي بأبعاده المختلفة من قبل إدارة المصارف المبحوث له أهمية كبيره في تعزيز الإبداع بالخدمات التي تقدمها.
Keywords
الزبون الذكي، الإبداع في المصارف الأهلية في م