Abstract
Thank God, thank the dignity befitting his face and a great dominion, and peace and family, and after.
It has taken the marital relationship a large part in Islamic law because of their great importance in the construction of Islamic society, women and men are the foundation blessings on those who knew his statement, Muhammad may Allah bless him and his of family formation, which is the nucleus of the community, and the matrimonial bond between them is part of the law of cosmic year, which connects all living system and the law of marital year, Even established Muslim community origination true must be the relationship between spouses based on love and compassion; In order to achieve this goal must be the sexual relationship between the couple live up to a level commensurate with the creature is Akram of land and disdains pleasure animal; therefore the Koran Karim keen to express their sexual relationship in terms that are very Highness and greatness and modesty, and so if he wanted to teach the couple how to treat each other with each other in order to be some solid strong entity capable of bringing up children. This is why we have to study these words; Ki disclose important aspect of the miracles of the Quran and his statement, standing on the contrasting words of the marital relationship in various positions as required, according to the context and reason to get off. Have we decided to divide the words of the marital relationship, and according to the indication contained in this word or that, and it would be: significance of the contact force and intensity, significant homogeneity qualitative family, the significance of the contract, the significance to the enticement, the significance to exaggerate the request thing, significance the request of offspring , to enjoy the sheer significance, the significance of sovereignty and power, significance of the need to achieve, to confirm the significance of retirement, and this will work this hard scientific effort in order to fulfill the assumptions of this research point of view, God is reconciling
It has taken the marital relationship a large part in Islamic law because of their great importance in the construction of Islamic society, women and men are the foundation blessings on those who knew his statement, Muhammad may Allah bless him and his of family formation, which is the nucleus of the community, and the matrimonial bond between them is part of the law of cosmic year, which connects all living system and the law of marital year, Even established Muslim community origination true must be the relationship between spouses based on love and compassion; In order to achieve this goal must be the sexual relationship between the couple live up to a level commensurate with the creature is Akram of land and disdains pleasure animal; therefore the Koran Karim keen to express their sexual relationship in terms that are very Highness and greatness and modesty, and so if he wanted to teach the couple how to treat each other with each other in order to be some solid strong entity capable of bringing up children. This is why we have to study these words; Ki disclose important aspect of the miracles of the Quran and his statement, standing on the contrasting words of the marital relationship in various positions as required, according to the context and reason to get off. Have we decided to divide the words of the marital relationship, and according to the indication contained in this word or that, and it would be: significance of the contact force and intensity, significant homogeneity qualitative family, the significance of the contract, the significance to the enticement, the significance to exaggerate the request thing, significance the request of offspring , to enjoy the sheer significance, the significance of sovereignty and power, significance of the need to achieve, to confirm the significance of retirement, and this will work this hard scientific effort in order to fulfill the assumptions of this research point of view, God is reconciling
Abstract
الحمد لله حمداً يليق بجلال وجهه وعظيم سلطانه، والصلاة والسلام على مَنْ عُرِف ببيانه، محمد صلّى الله عليه وآله، وبعد.
فقد أخذت العلاقة الزّوجية جانباً كبيراً في الشريعة الإسلامية لما لها من أهمية كبيرة في بناء المجتمع الإسلامي، فالمرأة والرّجل هما الأساس في تكوين الأسرة التي تعدّ النواة الأولى للمجتمع، والرباط الزّوجي بينهما يمثل جزءاً من القانون الكوني العام الذي يربط كل الكائنات بنظام وقانون الزّوجية العام، وحتى ينشأ المجتمع الإسلامي نشأة صحيحة لابدّ أنْ تكون العلاقة بين الزّوجين مبنية على أساس المودة والرحمة؛ وكي يتحقق هذا الهدف لابد أنْ تكون العلاقة الجنسية ب ين الزّوجين ترقى إلى المستوى الذي يتناسب مع مخلوق هو أكرم من في الأرض ويترفع عن اللذة الحيوانية؛ لذا كان القرآن الكريم حريصاً على التعبير عن العلاقة الجنسية بألفاظ هي غاية في السمو والرفعة والحياء، وكأنّه يريد بذلك أنْ يعلّم الزّوجين كيف يتعاملان مع بعضهما بعض كي يكوّنا كياناً قوياً صلباً قادراً على تنشئة الأولاد. وهذا ما دعانا الى دراسة هذه الألفاظ؛ كي نكشف عن جانب مهم من جوانب إعجاز القرآن وبيانه، وقوفاً على تغاير ألفاظ العلاقة الزّوجية في المواضع المختلفة بحسب ما يقتضيه السياق وسبب النزول. وقد أرتأينا أنْ نقسم ألفاظ العلاقة الزّوجية وفقاً للدلالة التي تتضمنها هذه اللفظة أو تلك، وذلك كالأتي: الدلالة على قوة الاتصال وشدته، الدلالة على التجانس النوعي الأسري، الدلالة على العقد، الدلالة على الترغيب، الدلالة على المبالغة في طلب الشيء، الدلالة على طلب النسل، الدلالة على الاستمتاع المحض، الدلالة على السيادة والقوة، الدلالة على بلوغ الحاجة، الدلالة على تأكيد الاعتزال، وبهذا سيعمل هذا الجهد العلمي جاهدا من اجل الايفاء بفرضيات هذا المنطلق البحثي ، ومن الله التوفيق.
فقد أخذت العلاقة الزّوجية جانباً كبيراً في الشريعة الإسلامية لما لها من أهمية كبيرة في بناء المجتمع الإسلامي، فالمرأة والرّجل هما الأساس في تكوين الأسرة التي تعدّ النواة الأولى للمجتمع، والرباط الزّوجي بينهما يمثل جزءاً من القانون الكوني العام الذي يربط كل الكائنات بنظام وقانون الزّوجية العام، وحتى ينشأ المجتمع الإسلامي نشأة صحيحة لابدّ أنْ تكون العلاقة بين الزّوجين مبنية على أساس المودة والرحمة؛ وكي يتحقق هذا الهدف لابد أنْ تكون العلاقة الجنسية ب ين الزّوجين ترقى إلى المستوى الذي يتناسب مع مخلوق هو أكرم من في الأرض ويترفع عن اللذة الحيوانية؛ لذا كان القرآن الكريم حريصاً على التعبير عن العلاقة الجنسية بألفاظ هي غاية في السمو والرفعة والحياء، وكأنّه يريد بذلك أنْ يعلّم الزّوجين كيف يتعاملان مع بعضهما بعض كي يكوّنا كياناً قوياً صلباً قادراً على تنشئة الأولاد. وهذا ما دعانا الى دراسة هذه الألفاظ؛ كي نكشف عن جانب مهم من جوانب إعجاز القرآن وبيانه، وقوفاً على تغاير ألفاظ العلاقة الزّوجية في المواضع المختلفة بحسب ما يقتضيه السياق وسبب النزول. وقد أرتأينا أنْ نقسم ألفاظ العلاقة الزّوجية وفقاً للدلالة التي تتضمنها هذه اللفظة أو تلك، وذلك كالأتي: الدلالة على قوة الاتصال وشدته، الدلالة على التجانس النوعي الأسري، الدلالة على العقد، الدلالة على الترغيب، الدلالة على المبالغة في طلب الشيء، الدلالة على طلب النسل، الدلالة على الاستمتاع المحض، الدلالة على السيادة والقوة، الدلالة على بلوغ الحاجة، الدلالة على تأكيد الاعتزال، وبهذا سيعمل هذا الجهد العلمي جاهدا من اجل الايفاء بفرضيات هذا المنطلق البحثي ، ومن الله التوفيق.
Keywords
لدلالة على قوة الاتصال وشدّته.الدلالة على التجانس النوعي الأسري.الدلالة على العقد