Abstract
The distinction of organizations at the present time is not only in the quantity and type of production, but by what the organization possesses of decision-makers with superior knowledge and cognitive and intellectual capabilities, in a way that ensures that problems are dealt with objectively to make correct and accurate decisions and contribute to avoiding the causes of failure, and to reach solutions to the problem prevailing in the Ministry Education, which is the extent of the possibility of finding treatments for cases of cognitive bias in decisions, with the aim of building and developing skills and methods to avoid organizational failure. The questionnaire was used as an appropriate tool to obtain data and facts. The study population was represented by the directors in the seven directorates within the Ministry of Education, whose total number is (150) managers, as the researcher chose a sample (the study population) as a whole and it was intentional, as the number of general directors and their assistants, department directors and their assistants, public officials, and experts were counted. The researcher has reached through the current study on the practical side a set of conclusions that characterize the reality in force in the ministry, the most prominent of which was the administration’s interest to some extent in treating cognitive bias for decisions, and their clear awareness of the causes of organizational failure and the need to find capabilities and skills to avoid it.
Keywords
(cognitive bias
causes of organizational failure).
organizational failure
perspectives of organizational failure
treatments of cognitive bias for decisions
types of cognitive bias for decisions
Abstract
ان تميز المنظمات في الوقت الحاضر ليس بكم الانتاج ونوعه فقط ، بل بما تملكه المنظمة من صناع قرار من ذوي المعرفة والقدرات الادراكية والفكرية المتفوقة ، وبما يضمن التعامل مع المشاكل بموضوعية لاتخاذ قرارات صحيحة ودقيقة والاسهام في تجنب اسباب الاخفاق ، وللتوصل إلى حلول المشكلة السائدة في وزارة التربية ، آلا وهي مدى امكانية ايجاد معالجات لحالات الانحياز المعرفي للقرارات ، بهدف بناء وتطوير مهارات واساليب تجنب الاخفاق التنظيمي . وتم الاعتماد على استمارة الاستبيان كأداة ملائمة للحصول على البيانات والحقائق . وتمثل مجتمع الدراسة بالمدراء في المديريات السبع في داخل وزارة التربية والذي عددهم الكلي هو (150) مديراً ، اذ اختار الباحث عينة (مجتمع الدراسة) ككل وكانت قصدية ، اذ تم حصر عدد المدراء العامين ومعاونيهم , ومديري الأقسام ومعاونيهم ، ومسؤولي الشعب ، والخبراء. وقد توصل الباحث من خلال الدراسة الحالية في الجانب العملي إلى مجموعة من الاستنتاجات شخصت الواقع المعمول به في الوزارة ، وكان ابرزها اهتمام الادارة بشكل جيد نوعاً ما بمعالجات الانحياز المعرفي للقرارات ، وأدراكهم الواضح لمسببات الاخفاق التنظيمي وضرورة ايجاد قدرات ومهارات لتجنبه .
Keywords
( الانحياز المعرفي ، انواع الانحياز المعرفي للقرارات ، معالجات الانحياز المعرفي للقرارات ، الاخفاق التنظيمي ، مناظير الاخفاق التنظيمي ، اسباب الاخفاق التنظيمي )