Abstract
The aim of the present research was to study the effect of friction stir welding parameters such as ( tool rotation and tool travel speeds) on the impact energy of (6.1 mm) thick weldments of aluminum alloys (2024-T351,7075-T651). Which are used in aircraft industries andare poorly weldable by fusion welding such as (TIG,MIG and Laser) welding .Friction stir welding welds were carried out on a traditional milling machine .Tow tool rotation speeds (900 and 1120 rpm) and three travelspeeds (28,40 and 56 mm/min) were selected for the friction stir welding of each alloy. The resistance of the weldments has been investigated using the impact test with standard V-notched specimens at room temperature.Finally a comparison has been made between welds impact energy and base metal impact energy. It has been observed that the impact energy increased at the friction stir welding of both alloyscompared with the base metal for most cases. The impact energy of the (2024-T351) Al alloy reduced with increasing the rotation speed of the tool at the same travel speed , while rotation and travel speeds have a little effect on the impact value of (7075-T651) Alalloy and the results are very close to each other.
Keywords
friction stir welding
high strength aluminum alloys
Impact energy
Abstract
يتناول هذا البحث دراسة تأثير عوامل لحام الخلط الاحتكاكي مثل )سرعة اداة اللحام الدورانية وسرعة اللحام
الخطية( على متانة الصدمة لمنطقة الوصل لألواح من سبائك الالمنيوم ذات مقاومة الشد العالية مثل سبيكة ) 2024-T351 ( وسبيكة) 7075-T651 ( بسمك ) 6.1 mm ( والتي تستخدم في صناعة الطائرات والتيلها قابلية ضعيفة للحام
بطرق اللحام الانصهاري كلحام القوس الكهربائي المحمي بغاز خامل ) TIG,MIG ( ولحام الليزر. وقد تم الحصول على
وصلات لحام الخلط الاحتكاكي بواسطة ماكنة تفريز تقليدية باستخدام سرعتين دورانية لأداة اللحام
( 900,1120 (دورة/دقيقة وثلاث سرع خطية للحام ) 28,40,56 ( ملم/ دقيقة , ومن ثم تهيئة عينات اختبار مقاومة
الصدم القياسية واجراء اختبار طاقة الصدم للوصلات الملحومة عند درجة حرارة الغرفة ومقارنتها مع طاقة الصدم
للمعدن الاساس .ان نتائج البحث تشير الى زيادة طاقة الصدم للوصلات الملحومة ولكلتا السبيكتين مقارنة بالمعدن
الاساس ولمعظم الحالات وان طاقة الصدم لملحومات سبيكة ) 2024-T351 ( تقل بزيادة السرعة الدورانية لأداة اللحام
وعند نفس السرعة الخطية للحام في حين ان السرعة الدورانية والخطية لها تأثير محدود جدا على ملحومات سبيكة
( 7075-T651 ( وكانت نتائج فحص مقاومة الصدم لها متقاربة جدا
الخطية( على متانة الصدمة لمنطقة الوصل لألواح من سبائك الالمنيوم ذات مقاومة الشد العالية مثل سبيكة ) 2024-T351 ( وسبيكة) 7075-T651 ( بسمك ) 6.1 mm ( والتي تستخدم في صناعة الطائرات والتيلها قابلية ضعيفة للحام
بطرق اللحام الانصهاري كلحام القوس الكهربائي المحمي بغاز خامل ) TIG,MIG ( ولحام الليزر. وقد تم الحصول على
وصلات لحام الخلط الاحتكاكي بواسطة ماكنة تفريز تقليدية باستخدام سرعتين دورانية لأداة اللحام
( 900,1120 (دورة/دقيقة وثلاث سرع خطية للحام ) 28,40,56 ( ملم/ دقيقة , ومن ثم تهيئة عينات اختبار مقاومة
الصدم القياسية واجراء اختبار طاقة الصدم للوصلات الملحومة عند درجة حرارة الغرفة ومقارنتها مع طاقة الصدم
للمعدن الاساس .ان نتائج البحث تشير الى زيادة طاقة الصدم للوصلات الملحومة ولكلتا السبيكتين مقارنة بالمعدن
الاساس ولمعظم الحالات وان طاقة الصدم لملحومات سبيكة ) 2024-T351 ( تقل بزيادة السرعة الدورانية لأداة اللحام
وعند نفس السرعة الخطية للحام في حين ان السرعة الدورانية والخطية لها تأثير محدود جدا على ملحومات سبيكة
( 7075-T651 ( وكانت نتائج فحص مقاومة الصدم لها متقاربة جدا