Abstract
The research aims to determine the strength of the relationship between time management and work pressure and administrative leadership, where he was taken a sample of (47) of the administrative leadership at the Higher Institute of security and administrative development in the Ministry of Interior was used questionnaire as a key tool in collecting data and information and analyzed the answers to the sample surveyed by using Statistical program (spss) in the arithmetic mean of the calculation and test (t) and the correlation coefficient, the research found the most important results: the existence of significant moral positive relationship between both time management and work pressure and administrative leadership, the leadership of the administrative and clear in his work to receive it ambiguity in the roles Except Exclusive entrusted to him, which contributed to achieving the basic goals of the organization in which it operates, and recommended the researcher: the establishment of multi-tasking administrative leadership in the administrative organization of training courses at the Higher Institute of security and administrative development. The leader of the administrative and clear in his work to receive it ambiguity in the administrative roles assigned to it, contributing to the achievement of the basic goals of the organization in which it operates, the need for attention to the organization of time and administrative leadership because time is an important resource should be exploited in assisted to complete its work within the timings required from him.
Keywords
leader ship.
Time management
work pressure
Abstract
يهدف البحث الى تحديد قوة العلاقة بين ادارة الوقت وضغط العمل والقيادة الادارية، حيث تم اخذ عينة بلغت (47) من القيادة الادارية في المعهد العالي للتطوير الامني والاداري في وزارة الداخلية وتم استخدام الاستبانه كاداة رئيسية في جمع البيانات والمعلومات وحللت اجابات العينه المبحوثة باستخدام البرنامج الاحصائي (spss) في احتساب الوسط الحسابي واختبار(t) ومعامل الارتباط، وتوصل البحث الى اهم النتائج وهي: وجود علاقة ايجابية ذات دلالة معنوية بين كل من ادارة الوقت وضغط العمل والقيادة الادارية، ان القيادي الاداري واضح في عمله لاينتابه الغموض في الادوار الادارية المناطة به مما اسهم ذلك في تحقيق اهداف المنظمة الاساسية التي يعمل فيها، واوصى الباحث على: اقامة دورات تدريبية متعددة المهام للقيادة الادارية في المنظمة الادارية في المعهد العالي للتطوير الامني والاداري. ان القيادي الاداري واضح في عمله لاينتابه الغموض في الادوار الادارية المناطة به مما اسهم ذلك في تحقيق اهداف المنظمة الاساسية التي يعمل فيها، ضرورة الاهتمام بتنظيم الوقت للقيادة الادارية لان الوقت يمثل مورد مهم يجب استغلالة بشكل يساعده على انجاز اعمالة ضمن التوقيتات المطلوبة منه.
Keywords
ادارة الوقت، ضغط العمل، القيادة الادارية.