Abstract
The study has shown that prophet Muhammad was the first teacher in the life of Muslims; he has taught his friends everything that pertains to their general and particular life with all its aspects , religions , moral and otherwise adopting a scientific approach to convey science that helps facilitates understanding by the recipient of all what is delivered in the teaching sessions . The prophet , however, has taken cognizance of the psychological conditions of his audience : he has chest the most appropriate time to deliver science following the handiest . The most accessible and gradual procedures . He has really employed signs , and has made aware of similar , stories , and repetition is order to be understand and assimilated He has also used questions and answers technique , along with exposition , and encouragement , in addition to more other techniques that the study has covered.
Keywords
in the Teaching of the Companions
The Prophet's (saws) Approach
Abstract
بينت الدراسة أن النبي كان المعلم الأول في حياة المسلمين وأنه علّم الصحابة كل شيء يتعلق بحياتهم العامة والخاصة بجوانبها كافة الدينية والأخلاقية مستخدما منهجا علميا في إيصال العلم على المتلقي استيعاب ما يطرح في مجلس الدرس ، وقد راعى ( عليه الصلاة والسلام ) الحالة النفسية للمتلقين فاختار الوقت الأنسب لطرح العلم وسلك بهم مسلك اليسر والتدرج مستخدما الرسم والإشارة واستعان بالتشبيه والقصة وتكرار القول أكثر من مرة كي يُفهم ويُستوعب، كما انتهج أسلوب طرح الأسئلة والعرض والتحضيض وغير ذلك من الوسائل التي أوضحتها الدراسة بشكل تفصيلي.
Keywords
في تعليم الصحابة
منهج النبي ( صلى الله عليه وآله وسلم )