Abstract
The aim of this study is to identify the extent to which differences in effect Intellectual Capital Management on the level of trend in the market with Egyptian companies that ranked human resources on the basis of: (1) organizational characteristics (type, size and experience and performance), (2) characteristics of administrative life career. I have been collecting information through primary sources mediated questionnaire designed specifically for the purpose of study and secondary sources through the General Authority for the Egyptian capital market for the fiscal year 2010. The information was analyzed using the chi square test resulting from the employment of differential analysis method. One of the most important findings of the study includes:
1. The extent of the difference in the level of market orientation of Egyptian companies under study has to do with the importance of both these companies were classified according to the type of the sector to which it belongs, or practical experience or institutional performance, while there has nothing to do with the importance of if they are designated on the basis of size.
2. The extent of the difference in the level of trend in the market with Egyptian companies under study has to do with the importance if the classification of these companies on the basis of experience or educational level and quality for marketing managers which, while has no equal importance if it was classified on the basis of the age marketing managers.
The study found the following recommendations:
1. Increase the interest of the Egyptian companies\' dimensions of market orientation, particularly companies that belong to the services and insurance sectors.
2. Interest in Egyptian companies when marketing managers set persons who are more experienced in marketing work.
1. The extent of the difference in the level of market orientation of Egyptian companies under study has to do with the importance of both these companies were classified according to the type of the sector to which it belongs, or practical experience or institutional performance, while there has nothing to do with the importance of if they are designated on the basis of size.
2. The extent of the difference in the level of trend in the market with Egyptian companies under study has to do with the importance if the classification of these companies on the basis of experience or educational level and quality for marketing managers which, while has no equal importance if it was classified on the basis of the age marketing managers.
The study found the following recommendations:
1. Increase the interest of the Egyptian companies\' dimensions of market orientation, particularly companies that belong to the services and insurance sectors.
2. Interest in Egyptian companies when marketing managers set persons who are more experienced in marketing work.
Keywords
Intellectual Capital Management
Market Tren
Abstract
الهدف من هذه الدراسة هو التعرف إلى مدى الاختلاف في اثر إدارة رأس المال الفكري علي مستوى التوجه بالسوق لدى الشركات المصرية التي صنفت مواردها البشرية على أساس: (1) الخصائص التنظيمية (النوع و الحجم والخبرة والأداء)، (2) الخصائص الإدارية العمر الوظيفي. لقد تم جمع المعلومات المطلوبة من خلال مصادر أولية بوساطة استبانة صممت خصيصاً لغرض الدراسة ومن مصادر ثانوية من خلال الهيئة العامة لسوق المال المصري للعام المالي 2010. وقد تم تحليل المعلومات باستخدام اختبار مربع كاي الناتج عن توظيف أسلوب التحليل التمايزي. وكان من أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يلي:
1. إن مدى الاختلاف في مستوى التوجه بالسوق لدى الشركات المصرية موضع الدراسة له علاقة ذات أهمية سواء تم تصنيف هذه الشركات وفق نوع القطاع الذي تنتمي إليه أو الخبرة العملية أو الأداء المؤسسي، في حين لا توجد له أي علاقة ذات أهمية إذا تم تصنيفها على أساس الحجم.
2. إن مدى الاختلاف في مستوى التوجه بالسوق لدى الشركات المصرية موضع الدراسة له علاقة ذات أهمية إذا تم تصنيف هذه الشركات على أساس الخبرة أو المستوى التعليمي ونوعيته بالنسبة لمديري التسويق فيها، في حين لا توجد له الأهمية ذاتها إذا تم تصنيفها على أساس عمر مديري التسويق.
وقد توصلت الدراسة إلى التوصيات التالية:
1. زيادة اهتمام الشركات المصرية بأبعاد التوجه بالسوق، ولا سيما الشركات التي تنتمي إلى قطاعي الخدمات والتأمين.
2. اهتمام الشركات المصرية عند تعيين مديري التسويق بالأشخاص الذين يتمتعون بخبرة أكبر في العمل التسويقي.
1. إن مدى الاختلاف في مستوى التوجه بالسوق لدى الشركات المصرية موضع الدراسة له علاقة ذات أهمية سواء تم تصنيف هذه الشركات وفق نوع القطاع الذي تنتمي إليه أو الخبرة العملية أو الأداء المؤسسي، في حين لا توجد له أي علاقة ذات أهمية إذا تم تصنيفها على أساس الحجم.
2. إن مدى الاختلاف في مستوى التوجه بالسوق لدى الشركات المصرية موضع الدراسة له علاقة ذات أهمية إذا تم تصنيف هذه الشركات على أساس الخبرة أو المستوى التعليمي ونوعيته بالنسبة لمديري التسويق فيها، في حين لا توجد له الأهمية ذاتها إذا تم تصنيفها على أساس عمر مديري التسويق.
وقد توصلت الدراسة إلى التوصيات التالية:
1. زيادة اهتمام الشركات المصرية بأبعاد التوجه بالسوق، ولا سيما الشركات التي تنتمي إلى قطاعي الخدمات والتأمين.
2. اهتمام الشركات المصرية عند تعيين مديري التسويق بالأشخاص الذين يتمتعون بخبرة أكبر في العمل التسويقي.
Keywords
رأس المال الفكري ، التوجـه بالسوق ، الشركات ا