Abstract
AbstractThis study eventuated in two stages, the first is to extract biodiesel fuel from crude vegetable oil of sunflower and soybean oils, and the second stage is to use these extracted fuels to operate diesel engine. Three types of fuel used, the first fuel is conventional diesel fuels for comparison, the second and third types of fuel consist of four blends (B25, B50, B75, B100) for each type of sunflower and soybean biodiesel fuels. The fuels were used in the engine to find the criteria of performance of the engine which includes(Torque, Brake power, Specific fuel consumption) and discovers in the combustion products on (O2, CO, NO, CO2) for each type of fuel. The result of this study shows that the maximum performance of the engine is reached when the conventional diesel fuel is used, but increased the pollutants in atmosphere. The use of biodiesel fuel in the engine decreases the performance of the engine, but it will decrease emitting of (CO2, CO) and increase(NO) comparing with conventional diesel fuel. The results show decrease 31.9% in engine power when use the fuel (B100-SF) and decrease 18.2% of CO2 comparing with conventional diesel fuel. The fuel(B100-SB) shows decrease 33.7% in engine power and decrease 38.6% of CO2 when comparing with conventional diesel fuel. In addition the blends (B25-SF, B50-SF, B75-SF) give better engine performance and less pollutants emission when comparing with identical blends of fuel (B25-SB, B50-SB, B75-SB
Abstract
الخلاصةأجريت الدراسة على مرحلتين، الأولى استخلاص وقود الديزل الحيوي من الزيت النباتي الخام لزهرة الشمس وفول الصويا، والمرحلة الثانية هي استخدام الوقود المستخلص في تشغيل محرك ديزل، حيث استخدم في تشغيل المحرك ثلاث انواع من الوقود، الأول وقود الديزل التقليدي لغرض المقارنة، والنوع الثاني والثالث من الوقود شملت أربعة خلائط لكل نوع من نوعي وقود الديزل الحيوي لزهرة الشمس وفول الصويا وبنسب وقود (B25، B50، B75، B100). وتم معرفة معايير اداء المحرك التي شملت (العزم، القدرة الفرملية، استهلاك الوقود النوعي)، كما تم الكشف في نواتج الاحتراق عن (O2، CO، NO، CO2) لكل نوع من الوقود، حيث بينت النتائج أن استخدام وقود الديزل التقليدي يعطي أعلى أداء للمحرك لكنه يكون أكثر ملوثا للهواء والبيئة، أما عند استخدام الوقود الحيوي بنوعيه فيقل أداء المحرك كما تقل نسب طرح (CO و CO2) ويزداد طرح (NO) مقارنة بوقود الديزل. كما بينت النتائج انخفاض قدرة المحرك عند استخدام الوقود (B100-SF) بمقدار 31.9 % ويخفض نسبة طرح CO2 بمقدار 18.2 % مقارنة بوقود الديزل، اما الوقود (B100-SB) تنخفض قدرة المحرك بمقدار 33.7 % وتنخفض نسبة طرح 2CO بمقدار 38.6 % مقارنة باستخدام وقود الديزل، فضلا عن ذلك فان خلائط (B25-SF، B50-SF، B75-SF) تعطي اداء للمحرك افضل وطرحها للملوثات اقل مقارنة بالخلائط المناظرة للوقود (B25-SB ، B50-SB ، B75-SB).
Keywords
الوقود البديل ، الوقود الحيوي ، محركات احتراق داخلي