Abstract
Imam Al–Khutabi considers the first one who searches miracle in a scientific regular way. The style of imam Al–Khutabi in his message has came as a statement of objections and doubts then refuting it. So, he states the issues of miracle and details the saying in it. He refutes what deserves refutation and clarifies the reason of that. And he ensures what deserves acceptance and clarifies that.
Al–Khutabi has expressed this message by Arabic strange words which are few in use and which the reader who does not have insight with Arabic language and understanding its meaning of some Arabic words and their significances.
Then, he clarifies the comprehensive issue of Quran miracle among the issue that he mentions. He also mentions another issue of miracle which is the influence by its reading and hearing. For, this influence happens for each reader and listener absolutely.
Al–Khutabi has expressed this message by Arabic strange words which are few in use and which the reader who does not have insight with Arabic language and understanding its meaning of some Arabic words and their significances.
Then, he clarifies the comprehensive issue of Quran miracle among the issue that he mentions. He also mentions another issue of miracle which is the influence by its reading and hearing. For, this influence happens for each reader and listener absolutely.
Keywords
The Faces of The Miracle
Abstract
يُعَدّ ُالإمام الخطابي أسبق المسلمين إلى البحث عن الإعجاز بحثا علميا منظم أو كان أسلوب الإمام الخطابي في رسالته هذه قد جاء على شكل إيراد للاعتراضات والشبهات ثم ردها ، فقد أبان وجوه الإعجاز جميعها وفصل القول فيها فردّ منها ما يستحق الرد ، وأبان سبب ذلك وأثبت منها ما يستحق القبول ، وأبان ذلك وقد عبر الإمام في هذه الرسالة بالألفاظ العربية الغريبة القليلة بحيث لا يمكن للقارئ غير المتبصر باللغة العربية ومعانيها فهمها إلا بالرجوع إلى المعاجم ، كما تكلم في بيان معاني بعض الألفاظ العربية ودلالاتها ، ثمّ إنّه أبان الوجه الشامل لإعجاز القرآن من بين الوجوه التي ذكرها ، ذكر وجها آخر للإعجاز لم يذكر من قبل بين وجوه الإعجاز وهو التأثر بتلاوته وسماعه وهو ما يسمى (بالأعجاز النفسي )، ويقع هذا التأثير لكل قارئ وسامع مطلقا للقران الكريم .
Keywords
وجوه الإعجاز القرآني عند الإمام الخطابي