Abstract
A host of identities featured prominently in the writings of Al-Jahiz, identities that were shaped in the collective imagination in his time in the third century AH. They were shaped around cultural models that emphasized the moral aspect. He based his poetry and its value-jus=dgements on these identities.
Women showed up in his writings in a very reductionist manner. They are presented with pejorative terms that devalue women. This presentation supported the general stereotypical image of women prevalent in his time, marginalizing them and labelling them with imperfection.
Women showed up in his writings in a very reductionist manner. They are presented with pejorative terms that devalue women. This presentation supported the general stereotypical image of women prevalent in his time, marginalizing them and labelling them with imperfection.
Abstract
تبدت في تراث الجاحظ الكثير من الهُويات , التي تبنّى بيان ملامحها وسياقات تجليها في الواقع والمخيال الجمعي حتى عصره في القرن الثالث الهجري , وكان للهُوية الخَلْقية والخُلُقية في تراثه سياق تبنى أنساقا ثقافية مُتمركزة مجتمعيا ودينيا وحضاريا , استلهم فيها خطاب المدح والذم والتفضيل والتبخيس لبيان ملامح تمثَّلت مظاهرها وأبعادها وأُطرها في المنظومة الكونية 0
أما المرأة فقد تبدت في كتاباته عبر سياق تبخيسي ترسَّم صورة مشوبة بالجهل والدونية غالبا , وكان خطابه في هذا الإطار يستلهم آفاقا تدعم سوء الظن بها , والحطّ من قيمتها , بتمثلات تبنَّت إنتاج صورة مشوّهة لها تدعم معطيات النبذ المجتمعي المستمر للمرأة عبر مرويات تُهمّش وجودها بوصفها كيانا يتّسم بالنقص0
أما المرأة فقد تبدت في كتاباته عبر سياق تبخيسي ترسَّم صورة مشوبة بالجهل والدونية غالبا , وكان خطابه في هذا الإطار يستلهم آفاقا تدعم سوء الظن بها , والحطّ من قيمتها , بتمثلات تبنَّت إنتاج صورة مشوّهة لها تدعم معطيات النبذ المجتمعي المستمر للمرأة عبر مرويات تُهمّش وجودها بوصفها كيانا يتّسم بالنقص0