Abstract
The physical education has greatly developed using variety of
teaching styles but there are some style that have not been
handled by many experts ; i.e. using the popular games as a
means to make in the physical education lesson as elected games
suit the abilities of the pupils and they need no high abilities to
develop the psychomotor recognition because they are not
merely fun and time investing but they contribute in growing the
neural-muscle concord which are the source of the neuralmuscle concord , and they are not merely the base of the
teaching procedures but as a means o developing the motor
behavior.
The researcher uses the experimental method and Heywood test
to measure the psychomotor recognition.
The results show that the experimental group has the priority
over the controlling group and this means that the popular
games have great effect in growing the psychomotor recognition
compared with the traditional sport games
teaching styles but there are some style that have not been
handled by many experts ; i.e. using the popular games as a
means to make in the physical education lesson as elected games
suit the abilities of the pupils and they need no high abilities to
develop the psychomotor recognition because they are not
merely fun and time investing but they contribute in growing the
neural-muscle concord which are the source of the neuralmuscle concord , and they are not merely the base of the
teaching procedures but as a means o developing the motor
behavior.
The researcher uses the experimental method and Heywood test
to measure the psychomotor recognition.
The results show that the experimental group has the priority
over the controlling group and this means that the popular
games have great effect in growing the psychomotor recognition
compared with the traditional sport games
Abstract
شهدت التربية الرياضية تطوراً كبيراً باستخدام أساليب تدريسية متنوعة ولكن هناك بعض الأساليب لم يتطرق إليها كثير من المختصين وهي استخدام الألعاب الشعبية كوسيلة لإخراج درس التربية الرياضية باعتبارها العاب مختارة تتناسب مع إمكانيات وقدرات الطالبات ولا تحتاج إلى أدوات وإمكانيات عالية من اجل تطوير الإدراك الحسي – الحركي على اعتبار أن هذه الألعاب ليست مجرد لهو واستثمار الوقت ، وإنما هي العاب تساهم في تنمية التوافق العضلي العصبي وهي الأصل في الملاحظة والإدراك ، فهي ليست الأساس لعمليات التعليم بل السبيل لتحسين السلوك الحركي . وقد استخدمت الباحثة المنهج التجريبي واستخدمت اختبار هايود لقياس الإدراك الحس – حركي وأظهرت النتائج المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة وهذا يعني للألعاب الشعبية دور كبير في تنمية الإدراك الحس – حركي بالمقارنة مع الألعاب الرياضية التقليدية .
الكلمات الدلالية
الكلمات الدلالية
Keywords
الألعاب الشعبية، الإدراك الحسي – الحركي