Abstract
انفتحت الرحلات بحكم طبيعتها الإثنوغرافية على الآخر، ونقلت للذوات صوره التي اختلفت من رحلة إلى أخرى، ومن رحالة إلى آخر، بسبب انتماءات الرحالة الدينية، والفكرية، والسياسية، وأسباب ارتحالهم، لذا كانت ميدانًا خصبًا للدراسات الصورولوجية المعنية بدراسة الآخر في الآثار الأدبية، وتحديد الأسس التي يبنى عليها مبدأ الغيرية، تسعى هذه الدراسة إلى قراءة صورة الآخر في الرحلة اليابانية، وتحديد المرتكزات التي ارتكز عليها الرحالة في أثناء رسمه لصورة الآخر، وأثر هذه المرتكزات في تشكيل ملامح الصورة.
Abstract
Travels have made their own way to the other due to their ethnographic nature. They carried to us an image which varied from a journey to another as well as from a traveler to another. These images are not the same, due to travellers' different religious, intellectual, and political beliefs. In addition, travelers’ reasons for doing this are various, too. Therefore, these travels have always been a rich area of imagological studies concerned with exploring the Other in literature together with identifying the bases on which the concept of the Other's different nature depends. This study, in particular, seeks to analyse the Other's image (ethnolog) in The Japanese Journey, and to mention the foundations on which the traveler has relied while drawing the image of the Other.