Abstract
The text is a book titled "The Philology of Antonyms", which I edited. It is a unique lexicon of a kind and an effort which complemented the Arabic dictionary ‘Al Qmoos Al Muheet’. The author intended to collect the recorded antonyms in his dictionary following the same methodology in the order of the linguistic material. Its uniqueness is due to the fact that the writer separated the terminology which was renounced by linguists to make a reliable linguistic dictionary. Probably, what made him write it is that he found in the Arabic dictionary ‘Al Qmoos Al Muheet’ many antonyms either narrated by the Arabs or confirmed in the Koran and Sunnah that have two different meanings. For example, the word assumption in Arabic “Aldhan” has two meanings: “Shak” (doubt) and “Yaqeen” (certainty); “Wara’a”: “Khalf” ((behind ) and “A’mam” (in front of); the word “Raja” desire for “A’mal” (hope) and “Khawf” (fear). These vocalizations and other examples of the meaning and their antonym are of regular occurrence in Arabs’ speech. As we found this classification in the philology of antonyms, we put it in its destination and with the help of Allah we made this book which is specialized with words of same structure and different meanings.
Abstract
مِن الأُضْدَادِ مِمَّا في القَامُوسِ أو المعروفِ بـ كتابِ " فِقْه الاضدادِ" الذي عَمَلْنا على تَحْقِيقِه وإخْرَاجِه ، يَعِد معجماً فريداً في نَوعِه، وجهداً مكملاً لمعجم القاموسِ المحيطِ، إذْ قَصدَ فيه صاحبهُ الى جَمعِ المروي من الاضدادِ في مُعْجَمه، متبعاً الطريقَ نفسهُ في ترتيبِ المادة اللغويةِ، وقلنا : "معجماً فريداً في نوعه" كون صاحبه شعِبَ ما انكره بعض اللغويين من الفاظٍ، وصيرهُ معجماً لغوياً يمكن الركون اليه.
ولعلَّ الذي حمله على تأليفه ما وجده من الاضداد في القاموس المحيط من خلال المروي من كلام العربِ وما ثَبُتَ في القرآن الكريم والسنة النبوية من لفظٍ دالِ على معنيين غيرين، كالظَّنِ بمعنى الشك واليقين، وراء بمعنى خلف و أَمام، الرَّجا بمعنى الأمل والخوف، وهذه الألفاظ وما كان على سمتها مطردةُ في كلام العرب بمعنى الشيء وضده. ولما نظرنا الى هذا التصنيف في فقه الاضداد، ذهبنا به الى وجهته وصيرناه كتاباً - بعون الله ومنِّهِ- خاصاً بضرب من الألفاظ التي اتفقتْ مبانيها واختلفت معانيها.
ولعلَّ الذي حمله على تأليفه ما وجده من الاضداد في القاموس المحيط من خلال المروي من كلام العربِ وما ثَبُتَ في القرآن الكريم والسنة النبوية من لفظٍ دالِ على معنيين غيرين، كالظَّنِ بمعنى الشك واليقين، وراء بمعنى خلف و أَمام، الرَّجا بمعنى الأمل والخوف، وهذه الألفاظ وما كان على سمتها مطردةُ في كلام العرب بمعنى الشيء وضده. ولما نظرنا الى هذا التصنيف في فقه الاضداد، ذهبنا به الى وجهته وصيرناه كتاباً - بعون الله ومنِّهِ- خاصاً بضرب من الألفاظ التي اتفقتْ مبانيها واختلفت معانيها.