Abstract
The case of adding some letters in the Quranic expressions has
occupied the scholar's minds for a long time. Linguistics, grammarians,
explainers, and the scholars of Quran inimitable, rhetoric and
principles, discussed it. One of these letters is the letter ( )بwhich has a
meaning as a preposition. The scholars mentioned this adding with the
supported and opposed opinions. In this paper, we studied the case of
adding the letter ( )بas a preposition with its meanings under the points
of view of Al-Ukbury (die 616 A.H). The title of this paper is
(Mentioning the Adding of The Letter ( )بSyntactically and
Semantically in «Al-Tibyan fi E'arab Al-Quran» by Al-Ukbury). The
mentioned letter in this book is in the «subject, subject of a nominal
sentence, predicate, object and circumstantial expression or phrase»
occupied the scholar's minds for a long time. Linguistics, grammarians,
explainers, and the scholars of Quran inimitable, rhetoric and
principles, discussed it. One of these letters is the letter ( )بwhich has a
meaning as a preposition. The scholars mentioned this adding with the
supported and opposed opinions. In this paper, we studied the case of
adding the letter ( )بas a preposition with its meanings under the points
of view of Al-Ukbury (die 616 A.H). The title of this paper is
(Mentioning the Adding of The Letter ( )بSyntactically and
Semantically in «Al-Tibyan fi E'arab Al-Quran» by Al-Ukbury). The
mentioned letter in this book is in the «subject, subject of a nominal
sentence, predicate, object and circumstantial expression or phrase»
Keywords
Mentioning the Adding of The Letter ( - )بSyntactically and Semantically - Al-Ukbury - syntax
Abstract
شغلت قضية زيادة الحروف في القرآن الكريم حيِّزا ً كبيرا من تفكير العلماء القدامى منهم
ِوالمحدثين، وكانت موضع مناقشة عند مختلف طوائفهم، لغويين ونحويين ومفسرين وعلماء
إعجاز وبلاغة وأصوليين. ونحن نقرأ كلا َم الله تعالى المعجز، إذ طالعتني بعض أحرف
الزيادة وأماكن وجودها في القرآن الكريم، ومن هذه الأحرف حرف الباء كونه حرفًا من
حروف الجر، ولا سيَّما أن َ له معاني ُكثر، وقد ذكر علماؤنا زيادتَه في كتاب الله المعجز
وكانت بين المنع والتأييد، فارتأيت بعد فضل الله تعالى دراسة زيادة الباء عند عالم جليل وهو
الإمام العكبري )ت616هـ( في كتابه الموسوم بـ)التبيان في إعراب القرآن( فأصبح موضوع
ً البحث موسوما بـ)النحو والدلالة في زيادة الباء عند العكبري في كتابه التبيان في إعراب
القرآن(، وزيادة الباء عند العكبري كانت في الفاعل والمبتدأ والخبر والمفعول به والحال
ِوالمحدثين، وكانت موضع مناقشة عند مختلف طوائفهم، لغويين ونحويين ومفسرين وعلماء
إعجاز وبلاغة وأصوليين. ونحن نقرأ كلا َم الله تعالى المعجز، إذ طالعتني بعض أحرف
الزيادة وأماكن وجودها في القرآن الكريم، ومن هذه الأحرف حرف الباء كونه حرفًا من
حروف الجر، ولا سيَّما أن َ له معاني ُكثر، وقد ذكر علماؤنا زيادتَه في كتاب الله المعجز
وكانت بين المنع والتأييد، فارتأيت بعد فضل الله تعالى دراسة زيادة الباء عند عالم جليل وهو
الإمام العكبري )ت616هـ( في كتابه الموسوم بـ)التبيان في إعراب القرآن( فأصبح موضوع
ً البحث موسوما بـ)النحو والدلالة في زيادة الباء عند العكبري في كتابه التبيان في إعراب
القرآن(، وزيادة الباء عند العكبري كانت في الفاعل والمبتدأ والخبر والمفعول به والحال
Keywords
زيادة الباء – نحو ودلالة – العكبري – إعراب