Abstract
The supernatural is a term which refers to anything that is not
applicable to the natural law. It includes everything that is paranormal
or metaphysical.
Henry James wrote a considerable number of narrative pieces
in which the presence of the supernatural is evident; this was commenced
with ‘‘The Romance of Certain Old Clothes1868( ‘‘) and
ended with his unfinished novel The Sense of the Past (1914). The
prolific production of such works fell during and after the period that
coincided with his attempt to write for the theatre in the early 1890s.
This research is devoted to the critical investigation of James’s
exploration of the supernatural in his two stories;”Owen Wingrave”
(1893), and “The Friends of the Friends”(1896). The selection these
two stories is based on the fact that they are written in a period
which represents, for the novelist, his artistic maturity with which he
had an intellectual unrest whether or not to stop fictional writings
and begin with theatrical writings.
The study is divided into two sections, each section deals with
a text.
Finally, the study ends with the conclusion which sums up all the
findings of the study.
applicable to the natural law. It includes everything that is paranormal
or metaphysical.
Henry James wrote a considerable number of narrative pieces
in which the presence of the supernatural is evident; this was commenced
with ‘‘The Romance of Certain Old Clothes1868( ‘‘) and
ended with his unfinished novel The Sense of the Past (1914). The
prolific production of such works fell during and after the period that
coincided with his attempt to write for the theatre in the early 1890s.
This research is devoted to the critical investigation of James’s
exploration of the supernatural in his two stories;”Owen Wingrave”
(1893), and “The Friends of the Friends”(1896). The selection these
two stories is based on the fact that they are written in a period
which represents, for the novelist, his artistic maturity with which he
had an intellectual unrest whether or not to stop fictional writings
and begin with theatrical writings.
The study is divided into two sections, each section deals with
a text.
Finally, the study ends with the conclusion which sums up all the
findings of the study.
Abstract
كتب هنري جيمس عددا جديرا بالاهتمام من الأعمال الروائية التي تظهر فيها
جليا خوارق الطبيعة، استهلها بقصته ‘‘ألرومانسيه من بعض الملابس القديمة’’ عام
1868 وختمها بروايته غير ألمكتملة ‘‘بمعنى من ألماضي’’ عام 1914 . تعد الفترة
التي تمتد منذ بداية 1890 وما تلاها أكثر فترة من حيث غزارة النتاج الأدبي لمثل
هذه الأعمال، حيث تزامنت هذه الفترة مع محاوله جيمس في الكتابة للمسرح.
يشير مصطلح خوارق الطبيعة إلى كل ما هو غير خاضع للقانون الطبيعي. وقد
كرس هذا البحث لسبر جيمس لخوارق الطبيعة في قصتين هما ‘‘أوين ونكريف’’
عام 189 و‘‘أصدقاء الأصدقاء’’ عام 1896 . وقد استند اختيار هذان النصان
من أعمال جيمس كونهما كتبا في فترة تمثل النضج الفني لدى الروائي تزامنت مع
اضطراب فكري لدى الروائي من جدوى الاستمرار بالكتابة الروائية أو البدء
بالكتابة المسرحية.
وتقع الدراسة في مبحثين كل مبحث مخصص لنص واحد. و ينتهي البحث
بالاستنتاج الذي يلخص النتائج التي تم التوصل إليها.
» أصدقاء الأصدقاء « و » أوين ونكريف « استخدام خوارق الطبيعة في قصتي
لهنري جيمس.
جليا خوارق الطبيعة، استهلها بقصته ‘‘ألرومانسيه من بعض الملابس القديمة’’ عام
1868 وختمها بروايته غير ألمكتملة ‘‘بمعنى من ألماضي’’ عام 1914 . تعد الفترة
التي تمتد منذ بداية 1890 وما تلاها أكثر فترة من حيث غزارة النتاج الأدبي لمثل
هذه الأعمال، حيث تزامنت هذه الفترة مع محاوله جيمس في الكتابة للمسرح.
يشير مصطلح خوارق الطبيعة إلى كل ما هو غير خاضع للقانون الطبيعي. وقد
كرس هذا البحث لسبر جيمس لخوارق الطبيعة في قصتين هما ‘‘أوين ونكريف’’
عام 189 و‘‘أصدقاء الأصدقاء’’ عام 1896 . وقد استند اختيار هذان النصان
من أعمال جيمس كونهما كتبا في فترة تمثل النضج الفني لدى الروائي تزامنت مع
اضطراب فكري لدى الروائي من جدوى الاستمرار بالكتابة الروائية أو البدء
بالكتابة المسرحية.
وتقع الدراسة في مبحثين كل مبحث مخصص لنص واحد. و ينتهي البحث
بالاستنتاج الذي يلخص النتائج التي تم التوصل إليها.
» أصدقاء الأصدقاء « و » أوين ونكريف « استخدام خوارق الطبيعة في قصتي
لهنري جيمس.