Abstract
The study aims to reveal the levels of servant leadership practice among government school principals in Dhofar Governorate from the teachers’ point of view and its relationship to some variables by adopting a descriptive-analytical approach and a questionnaire. The research sample consisted of 415 teachers, a percentage of 7.3% out of 5672. The SPSS program was used in V. 24 to achieve the research objectives. The results showed that the level of practicing servant leadership in its dimensions (altruism, empowerment, showing authenticity, development, and building the school community) among government school principals in Dhofar Governorate from the teachers’ point of view was generally high. There are statistically significant differences at the level of a = 0.05 in the practice of servant leadership in government schools in Dhofar Governorate according to the gender variable and in favor of males. There are no statistically significant differences between the levels of servant leadership practice in government schools in Dhofar Governorate according to the variable of academic qualification and years of experience. The study recommended that attention be paid to activating modern leadership styles. To achieve job satisfaction among the teaching staff, promote school excellence, and benefit from modern technology in administrative processes. One of its most important suggestions is to prepare a study that reveals the relationship of activating servant leadership to job satisfaction among faculty from their point of view.
Keywords
public schools
raw leadership
teachers
Abstract
تهدف الدراسة إلى كشف مستويات ممارسة القيادة الخادمة لدى مديري المدارس الحكومية في محافظة ظفار من وجهة نظر المعلمين وعلاقتها ببعض المتغيرات، باستخدام المنهج الوصفي التحليلي واستبانة؛ مع عينة عشوائية قوامها (415) معلماً ومعلمة بنسبة (7.3%) من أصل (5672). وتم استخدام برنامج SPSS. V. 24 لتحقيق أهدافها. وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج أبرزها: 1- إن مستوى ممارسة القيادة الخادمة في أبعادها (الإيثار- التمكين- إظهار الأصالة – التطوير وبناء المجتمع المدرسي) لدى مديري مدارس الحكومية بمحافظة ظفار من وجهة نظر المعلمين كانت بشكل عام مرتفعة. 2- حصل بُعد الإيثار في ممارسة القيادة الخادمة لدى مديري المدارس على المرتبة الأولى، يليه ممارسة بُعد التمكين، ثم بُعد إظهار الأصالة، وأخيراً بُعد التطوير وبناء المجتمع المدرسي. 3- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستواها a = 0.05 في ممارسة القيادة الخادمة في المدارس الحكومية بمحافظة ظفار تبعاً لمتغير النوع ولصالح الذكور؛ وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مستويات ممارسة القيادة الخادمة في المدارس الحكومية بمحافظة ظفار تبعاً لمتغير المؤهل العلمي وسنوات الخبرة. وأوصت الدراسة بالعناية بتفعيل الأنماط القيادية الحديثة؛ لتحقيق الرضا الوظيفي لدى الهيئة التدريسية؛ والارتقاء بالتميز المدرسي، والاستفادة من التقانة الحديثة في العمليات الإدارية. ومن أهم مقترحاتها، إعداد دراسة تكشف علاقة تفعيل القيادة الخادمة بالرضا الوظيفي لدى الهيئة التدريسية من وجهة نظرهم.
Keywords
القيادة الخادمة؛ المعلمين؛ المدارس الحكومية