Abstract
The present study aims at finding out about the total quality management as one of the new management methods that should be followed in libraries to satisfy libraries goers and meet their information needs. In addition، it aims at identifying the principles of the total quality management and its basic requirements in order to be applied to university libraries in general، Iraqi university libraries in particular.
The study also reveals the steps and stages of the total quality management; the major problems that hinder its application in university libraries; and how to deal with problems and challenges that impede the application of the total quality management in these libraries.
The study also reveals the steps and stages of the total quality management; the major problems that hinder its application in university libraries; and how to deal with problems and challenges that impede the application of the total quality management in these libraries.
Keywords
professional؛ qualification؛ Measurement
Abstract
یعدُّ عصرنا الحاضر عصر "ثورة المعلومات" ولتحقیق هذا المفهوم وتطبیقه فإننا نحتاج إلى إدارة جیدة لتطویع التکنولوجیا الحدیثة داخل مؤسسات المعلومات ممَّا یطلق علیه الإدارة الرشیدة أو إدارة الجودة الشاملة التی تعدُّ من الرکائز الأساسیة لأنموذج الإدارة الجدیدة التی نتجت عن المتغیرات الدولیة والمحلیة. وتعدُّ إدارة الجودة الشاملة من الأسالیب الحدیثة المستخدمة فی تقویم أداء المکتبات ومراکز المعلومات ووضع رؤیة جدیدة لأهداف وأغراض المکتبة. کما یمکن أن نعدُّها فلسفة إداریة عصریة ترتکز على عدد محدد من المفاهیم الإداریة الحدیثة الموجهة التی یتم فیها المزج بین الوسائل الإداریة الأساسیة والجهود الابتکاریة وبین المهارات الفنیة المتخصصة من أجل الارتقاء بمستوى الأداء والتحسین والتطویر المستمرین ویمکن وصفها بأنها الموجة الثوریة الثالثة بعد الثورة الصناعیة وثورة الحواسیب، إذ أصبحت إدارة الجودة الشاملة بفضل الکم الهائل من المعلومات وتقنیات الاتصال سمة ممیزة لمعطیات الفکر الإنسانی الحدیث.
Keywords
مهنی؛ تأهیل؛ قیاس