Abstract
The aim of this study is to detect the math anxiety test among higher basic stage students and its relationship with students’ attitudes toward mathematics, the researchers used the Description Correlational Method due to its appropriateness to the nature of this study, where the community of the study included all students in the higher basic Stage (8th grade) in the Second Amman Directorate's (3254) student. A simple random was chosen from the original study community, (200) students from four schools. The researchers used a questionnaire to measure math test anxiety for Suinn (Suinn Test Anxiety Scale) which consisted of (33) paragraph, and students attitude questionnaire toward mathematics that developed by Abu Zeina and Kilani, which consisted of (28) paragraph, which applied on the study sample. Pearson Correlation Coefficient was applied to find the relationship between Math Anxiety and the attitudes towards mathematics. The study came up with the following results:
• Math anxiety test for the students in the higher basic stage was between medium and high levels.
• Student's attitudes towards of mathematics among students in the high basic stage were between medium and high levels.
• There is negative relationship between math test anxiety and students attitudes towards mathematics, the Pearson correlation coefficient between them equals (-0.47).
• Math anxiety test for the students in the higher basic stage was between medium and high levels.
• Student's attitudes towards of mathematics among students in the high basic stage were between medium and high levels.
• There is negative relationship between math test anxiety and students attitudes towards mathematics, the Pearson correlation coefficient between them equals (-0.47).
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن قلق اختبار الرياضيات لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا و علاقته باتجاهاتهم نحو الرياضيات، و استخدم المنهج الوصفي الإرتباطي لملاءمة طبيعة هذه الدراسة، و تكون مجتمع الدراسة طلبة المرحلة الأساسية العليا ( الصف الثامن) في مديرية عمان الثانية و البالغ عددهم (3254) طالباً و طالبة، و تم اختيار عينة عشوائية من أربع مدارس وقوامها (200) طالباً و طالبة، و استخدمت الإستبانة لقياس قلق اختبار الرياضيات ل Suinn (Suinn Test Anxiety Scale ) و التي تكونت من (33) فقرة، و استخدمت استبانة اتجاهات الطلبة نحو الرياضيات المعدل و المطور من قبل أبو زينة و الكيلاني و التي تكونت من (28) فقرة.
وتم تطبيق الإستبانتين على افراد عينة الدراسة، واستخدم معامل ارتباط بيرسون لايجاد العلاقة بين مستوى قلق اختبار الرياضيات واتجاهاتهم نحو الرياضيات، وقد خرجت الدراسة بالنتائج الآتية:
• مستوى قلق اختبار الرياضيات لدى طلبة المرحلة الأساسية العيا يتراوح بين متوسط وعالي.
• مستوى الاتجاهات لدى طلبة المرحلة الأساسية العيا نحو الرياضيات يتراوح بين متوسط وعالي.
• توجد علاقة ارتباطية عكسية بين قلق اختبار الرياضيات واتجاهات الطلبة نحو الرياضيات، إذ بلغ معامل ارتباط بيرسون بينهما (-0.47).
وتم تطبيق الإستبانتين على افراد عينة الدراسة، واستخدم معامل ارتباط بيرسون لايجاد العلاقة بين مستوى قلق اختبار الرياضيات واتجاهاتهم نحو الرياضيات، وقد خرجت الدراسة بالنتائج الآتية:
• مستوى قلق اختبار الرياضيات لدى طلبة المرحلة الأساسية العيا يتراوح بين متوسط وعالي.
• مستوى الاتجاهات لدى طلبة المرحلة الأساسية العيا نحو الرياضيات يتراوح بين متوسط وعالي.
• توجد علاقة ارتباطية عكسية بين قلق اختبار الرياضيات واتجاهات الطلبة نحو الرياضيات، إذ بلغ معامل ارتباط بيرسون بينهما (-0.47).