Abstract
Aims of the study :
The Aims of this study was :
1. To identify the effect of using structural strategy on aspiring some knowledgement skills and attitudes development Toward Football class.
2. To differ between experimental group samples and control group samples of post test for some knowledgement skills and attitudes toward football class.
Hypothesis:
The study hypothesized the followings:
1. There is positive effect on using structural strategy and traditional style of post test for acquiring some skills and attitudes development toward football class.
2. There were significant differences between experimental group which used structural strategy and control group which used traditional style in post test of some knowledgement skills and attitudes development toward football class .
Procedures and methodology:
The researcher used experimental methods
A sample of (16) students randomly selected from first years of physical education college at the university of salahaddin.
The sample divided in to two groups , experimental and control group . The tools of the research were used as( motor skill such as control and shooting of both kinds ,long ,and short ) and achievement knowledge test and measurement of attitude toward university classes .
homogeneity and equivalent procedures were done to all the variables which has effective role in the research .The research was analyzed statistically by using (T.test ) for independent and related samples to get the results .
Result and recommendation
the basis of the analysis of the data , the following conclusion were presented:
1. the educational program according to structural strategy and traditional style on acquiring motor skill and attitudes development toward football class has efficiency .
the study was recommended use structural strategy which was best style than traditional in shooting achievement knowledge and attitudes toward football class
The Aims of this study was :
1. To identify the effect of using structural strategy on aspiring some knowledgement skills and attitudes development Toward Football class.
2. To differ between experimental group samples and control group samples of post test for some knowledgement skills and attitudes toward football class.
Hypothesis:
The study hypothesized the followings:
1. There is positive effect on using structural strategy and traditional style of post test for acquiring some skills and attitudes development toward football class.
2. There were significant differences between experimental group which used structural strategy and control group which used traditional style in post test of some knowledgement skills and attitudes development toward football class .
Procedures and methodology:
The researcher used experimental methods
A sample of (16) students randomly selected from first years of physical education college at the university of salahaddin.
The sample divided in to two groups , experimental and control group . The tools of the research were used as( motor skill such as control and shooting of both kinds ,long ,and short ) and achievement knowledge test and measurement of attitude toward university classes .
homogeneity and equivalent procedures were done to all the variables which has effective role in the research .The research was analyzed statistically by using (T.test ) for independent and related samples to get the results .
Result and recommendation
the basis of the analysis of the data , the following conclusion were presented:
1. the educational program according to structural strategy and traditional style on acquiring motor skill and attitudes development toward football class has efficiency .
the study was recommended use structural strategy which was best style than traditional in shooting achievement knowledge and attitudes toward football class
Keywords
cooperative structural- acquiring- knowledgement- Football
Abstract
الملخص
يهدف البحث الكشف عن:
- تأثير الإستراتيجية البنيوية والأسلوب التقليدي في أكساب بعض النواحي المهارية و الاتجاهات نحو درس كرة القدم.
- الفرق بين افراد المجموعة التجريبية التي استخدمت الأستراتيجية البنيوية وأفراد المجموعة الضابطة التي استخدمت الأسلوب التقليدي في الاختبار البعدي لبعض النواحي المعرفية والمهارية و الاتجاهات نحو درس كرة القدم.
على ضوء هدفا البحث صيغت الفرضيتان الآتيتين:
- هناك تأثير ايجابي في استخدام الأستراتيجية البنيوية والأسلوب التقليدي في اكساب بعض النواحي المهارية و الاتجاهات نحو درس كرة القدم.
- وجود فروق ذات دلالة معنوية بين افراد المجموعة التجريبية التي استخدمت الأستراتيجية البنيوية وافراد المجموعة الضابطة التي استخدمت الأسلوب التقليدي في الاختبار البعدي لبعض النواحي المعرفية والمهارية و الاتجاهات نحو درس كرة القدم.
وتم استخدام المنهج التجريبي ، وتمثل مجتمع البحث طلاب المرحلة الاولى في كلية التربية الرياضية جامعة صلاح الدين، واختيرت العينة بالطريقة العشوائية البسيطة وبواقع(16) طالبا لكل من المجموعتين التجريبية والضابطة، اما ادوات البحث فتمثلت بالمهارات الحركية (الاخماد والسيطرة والتهديف بنوعيه القريب والبعيد) واختبار التحصيل المعرفي ومقياس الاتجاهات نحو الدروس الجامعية. واجري التكافؤ والتجانس في المتغيرات التي تلعب دور مؤثر في متغيرات البحث. وتم استخدام الوسائل الإحصائية اختبار (t) للعينات المستقلة والمترابطة في معالجة البيانات والحصول على النتائج.
وتم التوصل الى مجموعة من الاستنتاجات منها:
- تاثير البرنامج التعليمي وفق الاستراتيجية البنيوية والأسلوب التقليدي في اكتساب المهارات الحركية المحددة في البحث وتنمية الاتجاهات نحو درس كرة القدم.
- وأوصت الدراسة الى ضرورة التأكيد على استخدام الاستراتيجية البنيوية بوصفها افضل من الأسلوب التقليدي في مهارات الاخماد والتهديف القريب والتهديف البعيد والتحصيل المعرفي والاتجاهات نحو درس كرة القدم.
يهدف البحث الكشف عن:
- تأثير الإستراتيجية البنيوية والأسلوب التقليدي في أكساب بعض النواحي المهارية و الاتجاهات نحو درس كرة القدم.
- الفرق بين افراد المجموعة التجريبية التي استخدمت الأستراتيجية البنيوية وأفراد المجموعة الضابطة التي استخدمت الأسلوب التقليدي في الاختبار البعدي لبعض النواحي المعرفية والمهارية و الاتجاهات نحو درس كرة القدم.
على ضوء هدفا البحث صيغت الفرضيتان الآتيتين:
- هناك تأثير ايجابي في استخدام الأستراتيجية البنيوية والأسلوب التقليدي في اكساب بعض النواحي المهارية و الاتجاهات نحو درس كرة القدم.
- وجود فروق ذات دلالة معنوية بين افراد المجموعة التجريبية التي استخدمت الأستراتيجية البنيوية وافراد المجموعة الضابطة التي استخدمت الأسلوب التقليدي في الاختبار البعدي لبعض النواحي المعرفية والمهارية و الاتجاهات نحو درس كرة القدم.
وتم استخدام المنهج التجريبي ، وتمثل مجتمع البحث طلاب المرحلة الاولى في كلية التربية الرياضية جامعة صلاح الدين، واختيرت العينة بالطريقة العشوائية البسيطة وبواقع(16) طالبا لكل من المجموعتين التجريبية والضابطة، اما ادوات البحث فتمثلت بالمهارات الحركية (الاخماد والسيطرة والتهديف بنوعيه القريب والبعيد) واختبار التحصيل المعرفي ومقياس الاتجاهات نحو الدروس الجامعية. واجري التكافؤ والتجانس في المتغيرات التي تلعب دور مؤثر في متغيرات البحث. وتم استخدام الوسائل الإحصائية اختبار (t) للعينات المستقلة والمترابطة في معالجة البيانات والحصول على النتائج.
وتم التوصل الى مجموعة من الاستنتاجات منها:
- تاثير البرنامج التعليمي وفق الاستراتيجية البنيوية والأسلوب التقليدي في اكتساب المهارات الحركية المحددة في البحث وتنمية الاتجاهات نحو درس كرة القدم.
- وأوصت الدراسة الى ضرورة التأكيد على استخدام الاستراتيجية البنيوية بوصفها افضل من الأسلوب التقليدي في مهارات الاخماد والتهديف القريب والتهديف البعيد والتحصيل المعرفي والاتجاهات نحو درس كرة القدم.
Keywords
أثر استخدام الإستراتيجية البنيوية التعاونية في إكساب بعض النواحي المعرفية والمهارية وتنمية الاتجاهات نحو درس كرة القدم