Abstract
The current paper aims to identify: - 1- Mother's challenges in achieving digital
security for primary school children in the light of the information revolution 2-
Are there statistically significant differences on the digital security scale
according to the mother's educational attainment variable (elementary -
intermediate - preparatory - bachelor's degree and above)? 3- Are there
statistically significant differences on the digital security scale according to the
mother's age variable (26-30, 31-35, 36-40, 41-45)? The research sample
included (633) mothers of primary school children in Baghdad Governorate,
who were selected randomly from the schools of the six directorates. The
researchers constructed a scale consisting of (30) paragraphs distributed equally
over the three areas: the first area (the mother's challenges in protecting the child
from the risks of displayed digital content), the second area (the mother's
concerns in protecting the child from the risks of connecting to the Internet), and
the third area (the mother's challenges in protecting the child from the risks of
bad behavior). The psychometric properties of the questionnaire (distinction,
validity, reliability) were extracted. The results showed that the mother faces
challenges in protecting the child to an above-average degree, and that the risks
of connecting to the Internet were the most challenging, then the risks of
displayed digital content, then the risks of bad behavior. There are no
statistically significant differences according to the mother's educational
attainment variable, and the mother's age variable.
security for primary school children in the light of the information revolution 2-
Are there statistically significant differences on the digital security scale
according to the mother's educational attainment variable (elementary -
intermediate - preparatory - bachelor's degree and above)? 3- Are there
statistically significant differences on the digital security scale according to the
mother's age variable (26-30, 31-35, 36-40, 41-45)? The research sample
included (633) mothers of primary school children in Baghdad Governorate,
who were selected randomly from the schools of the six directorates. The
researchers constructed a scale consisting of (30) paragraphs distributed equally
over the three areas: the first area (the mother's challenges in protecting the child
from the risks of displayed digital content), the second area (the mother's
concerns in protecting the child from the risks of connecting to the Internet), and
the third area (the mother's challenges in protecting the child from the risks of
bad behavior). The psychometric properties of the questionnaire (distinction,
validity, reliability) were extracted. The results showed that the mother faces
challenges in protecting the child to an above-average degree, and that the risks
of connecting to the Internet were the most challenging, then the risks of
displayed digital content, then the risks of bad behavior. There are no
statistically significant differences according to the mother's educational
attainment variable, and the mother's age variable.
Keywords
challenges of digital security
information revolution.
Abstract
يهدف البحث الحالي التعرف على:-
1-تحديات الام في تحقيق الامن الرقمي لطفل المرحلة الابتدائية في ظل الثورة المعلوماتية
2-وجود فروق ذات دلالة احصائية على مقياس الامن الرقمي وفق متغير التحصيل الدراسي للام (ابتدائية- متوسطة- اعدادية - بكلوريوس فما فوق)؟
3-وجود فروق ذات دلالة احصائية على مقياس الامن الرقمي وفق متغير العمر للام (26-30، 31-35 ، 36-40، 41-45)؟
اشتملت عينة البحث على (633) من امهات اطفال المرحلة الابتدائية بمحافظة بغداد تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية من مدارس المديريات الستة، وقامت الباحثات ببناء مقياس يتكون من (30) فقرة موزعة بالتساوي على المجالات الثلاث، المجال الاول (تحديات الام في حماية الطفل من مخاطر المحتوى الرقمي المعروض)، المجال الثاني (تحديات الام في حماية الطفل من مخاطر الاتصال بالانترنت) ، والمجال الثالث (تحديات الام في حماية الطفل من مخاطر السلوك السيء) ،وتم استخراج الخصائص السيكومتريةللاستبانة ( التميز ، الصدق ، الثبات ) ، واظهرت النتائج ان الام تواجه التحديات في حماية الطفل بدرجة فوق المتوسط ، وان مخاطر الاتصال بالانترنت كان الاكثر تحدياً ،ثم مخاطر المحتوى الرقمي المعروض ،ثم مخاطر السلوك السيئ ، ولا توجد فروق ذات دلالة احصائية وفق متغير التحصيل الدراسي للام ، ومتغير العمر للام .
1-تحديات الام في تحقيق الامن الرقمي لطفل المرحلة الابتدائية في ظل الثورة المعلوماتية
2-وجود فروق ذات دلالة احصائية على مقياس الامن الرقمي وفق متغير التحصيل الدراسي للام (ابتدائية- متوسطة- اعدادية - بكلوريوس فما فوق)؟
3-وجود فروق ذات دلالة احصائية على مقياس الامن الرقمي وفق متغير العمر للام (26-30، 31-35 ، 36-40، 41-45)؟
اشتملت عينة البحث على (633) من امهات اطفال المرحلة الابتدائية بمحافظة بغداد تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية من مدارس المديريات الستة، وقامت الباحثات ببناء مقياس يتكون من (30) فقرة موزعة بالتساوي على المجالات الثلاث، المجال الاول (تحديات الام في حماية الطفل من مخاطر المحتوى الرقمي المعروض)، المجال الثاني (تحديات الام في حماية الطفل من مخاطر الاتصال بالانترنت) ، والمجال الثالث (تحديات الام في حماية الطفل من مخاطر السلوك السيء) ،وتم استخراج الخصائص السيكومتريةللاستبانة ( التميز ، الصدق ، الثبات ) ، واظهرت النتائج ان الام تواجه التحديات في حماية الطفل بدرجة فوق المتوسط ، وان مخاطر الاتصال بالانترنت كان الاكثر تحدياً ،ثم مخاطر المحتوى الرقمي المعروض ،ثم مخاطر السلوك السيئ ، ولا توجد فروق ذات دلالة احصائية وفق متغير التحصيل الدراسي للام ، ومتغير العمر للام .
Keywords
تحديات الامن الرقمي، الثورة المعلوماتية