Abstract
This research aims to clarify the concept of doctrinal
rules and adjust its basic terminologies. It further aims to lay
down a map for the method of rooting this science by
mentioning its rooted sources, in addition to drawing a
miniature picture of its history, origin, formation and
development. The paper ends with practical models to
highlight its importance in rooting the science of nodal rules
and facilitating the mentioning of its scattered discussions in a
short and comprehensive phrase. The study further illustrates
the pioneering role of doctrinal rules science in managing the
doctrinal disputes, combining multiple sayings, and in
bringing together opposing opinions. The study follows the
inductive, descriptive and analytical approach. The
importance of the research topic lies in the fact that it tackles
something that has not yet been widely examined. Thus,
researching such a topic is considered a new thing due to the
scarcity of what has been written on it, on the one hand. On
the other hand, the topic is serious as it talks about the
Contractual Rules, which have not gained sufficient research
among the applicants. Besides, what has been so far written on
the doctrinal rules is related to the chapters of the doctrine and
its general discussions; a matter which is similar to AlGhazali’s rules of beliefs. No allocation was dedicated to its
contractual aspect. Accordingly, the present research is one of
the important building blocks of the doctrinal lesson, as it is
related to inferencing the science of belief and collecting its
dispersed discussions under general rules in an easy and brief
phrase. One of the most prominent conclusions is when
contemplating the differences between the Islamic sects, one
finds that they fall into parts and not wholes. If the parts are
referred to their wholes, the disagreement will be less.
rules and adjust its basic terminologies. It further aims to lay
down a map for the method of rooting this science by
mentioning its rooted sources, in addition to drawing a
miniature picture of its history, origin, formation and
development. The paper ends with practical models to
highlight its importance in rooting the science of nodal rules
and facilitating the mentioning of its scattered discussions in a
short and comprehensive phrase. The study further illustrates
the pioneering role of doctrinal rules science in managing the
doctrinal disputes, combining multiple sayings, and in
bringing together opposing opinions. The study follows the
inductive, descriptive and analytical approach. The
importance of the research topic lies in the fact that it tackles
something that has not yet been widely examined. Thus,
researching such a topic is considered a new thing due to the
scarcity of what has been written on it, on the one hand. On
the other hand, the topic is serious as it talks about the
Contractual Rules, which have not gained sufficient research
among the applicants. Besides, what has been so far written on
the doctrinal rules is related to the chapters of the doctrine and
its general discussions; a matter which is similar to AlGhazali’s rules of beliefs. No allocation was dedicated to its
contractual aspect. Accordingly, the present research is one of
the important building blocks of the doctrinal lesson, as it is
related to inferencing the science of belief and collecting its
dispersed discussions under general rules in an easy and brief
phrase. One of the most prominent conclusions is when
contemplating the differences between the Islamic sects, one
finds that they fall into parts and not wholes. If the parts are
referred to their wholes, the disagreement will be less.
Keywords
Ash'ari
the controversy
the doctrinal constraint
the doctrine
The Method
Abstract
يستهدف هذا البحث بيان مفهوم علم القواعد العقدية وضبط
مصطلحاته الاساسية ، كما يصبو إلى وضع خريطة لكيفية التأصيل لهذا العلم
بذكر مصادره المؤصلة له، إضافة إلى رسم صورة مصغرة عن التأريخ له
نشأة وتكوينا وتطورا، وسيختم بنماذج تطبيقية يبرز من خاللها أهميته في
التأصيل لعلم القواعد العقدية، والتسهيل لذكر مباحثه المتفرقة بعبارة قصيرة
وجامعة، كما أنه يوضح الدور الرائد لعلم القواعد العقدية في تدبير الخالفات
المذهبية، والجمع بين األقوال المتعددة، والتقريب بين الاراء المتعارضة.
وقد استندت الدراسة على المنهج الاستقرائي والمنهج الوصفي التحليلي.
وتكمن أهمية موضوع البحث في كونه يطرق بابا لم يفتح بعد على
مصرعيه، والبحث فيه يعد شيئا جديدا لقلة ما كتب فيه من جانب، ومن
جانب آخر خطورة موضوعه المتحدث عنه، إنه موضوع: )القواعد
العقدية(، الذي لم ينل حظا كافيا من البحث عند المتقدمين، وما كتبوه تحت
اسم القواعد العقدية ال يخرج عن كونه متعلقا بأبواب العقيدة ومباحثها العامة
على غرار قواعد العقائد للغزالي دون تخصيص للجانب التقعيدي
بخصوصه. إن هذا البحث جاء ليكون لبنة من لبنات التأصيل للدرس
العقدي، وهو أمر غاية في الاهمية الرتباطه بقضية الاستدلال العلم العقيدة
وجمع شتات مباحثها المتفرقة تحت قواعد كلية بعبارة مختصرة سهلة
وميسرة. ومن الاستنتاجات التي توصلت الدراسة إليها أنه عند التأمل في
الخالفات الواقعة بين المذاهب اإلسالمية نجدها تقع في الجزئيات من دون
الكليات، فلو أرجعت الجزئيات إلى كلياتها لقل الخالف.
مصطلحاته الاساسية ، كما يصبو إلى وضع خريطة لكيفية التأصيل لهذا العلم
بذكر مصادره المؤصلة له، إضافة إلى رسم صورة مصغرة عن التأريخ له
نشأة وتكوينا وتطورا، وسيختم بنماذج تطبيقية يبرز من خاللها أهميته في
التأصيل لعلم القواعد العقدية، والتسهيل لذكر مباحثه المتفرقة بعبارة قصيرة
وجامعة، كما أنه يوضح الدور الرائد لعلم القواعد العقدية في تدبير الخالفات
المذهبية، والجمع بين األقوال المتعددة، والتقريب بين الاراء المتعارضة.
وقد استندت الدراسة على المنهج الاستقرائي والمنهج الوصفي التحليلي.
وتكمن أهمية موضوع البحث في كونه يطرق بابا لم يفتح بعد على
مصرعيه، والبحث فيه يعد شيئا جديدا لقلة ما كتب فيه من جانب، ومن
جانب آخر خطورة موضوعه المتحدث عنه، إنه موضوع: )القواعد
العقدية(، الذي لم ينل حظا كافيا من البحث عند المتقدمين، وما كتبوه تحت
اسم القواعد العقدية ال يخرج عن كونه متعلقا بأبواب العقيدة ومباحثها العامة
على غرار قواعد العقائد للغزالي دون تخصيص للجانب التقعيدي
بخصوصه. إن هذا البحث جاء ليكون لبنة من لبنات التأصيل للدرس
العقدي، وهو أمر غاية في الاهمية الرتباطه بقضية الاستدلال العلم العقيدة
وجمع شتات مباحثها المتفرقة تحت قواعد كلية بعبارة مختصرة سهلة
وميسرة. ومن الاستنتاجات التي توصلت الدراسة إليها أنه عند التأمل في
الخالفات الواقعة بين المذاهب اإلسالمية نجدها تقع في الجزئيات من دون
الكليات، فلو أرجعت الجزئيات إلى كلياتها لقل الخالف.
Keywords
الاشعرية ، التقعيد العقدي، الخالف، المذهب، المنهج