Abstract
This study aimed to determine the effect of Job Fit in the employee performance through innovation behavior as an intermediate variable, The Conceptual framework and hypotheses development were built based on main variables of the study. The Higher Education sector (public and private)was selected,as an applied for testing the hypotheses of this study.The questionnaire a method was used to collect data from two samples the first sample in the public sector was (361) employees, and the second sample in the private sector was (259) employees. The study reached a number of conclusions there is a positive indirect impact of job fit in employee performance through innovation behavior, as well as a direct positive effect of job fit in innovation behavior in the public haigher education sector,The results also showed there is a direct positive effect of innovation behavior in employee performance in the private haigher education sector, Based on the results obtained it has been proposed a number of recommendations
Keywords
: Job fit
Employee performance
Higher Education sector
Abstract
هدفت هذه الدراسة لتحديد تاثير التطابق الوظيفي في اداء العاملين من خلال السلوك الابداعي كمتغيرا وسيطاً اذ جرى بناء المخطط الفرضي وفقا للمتغيرات الثلاثة للدراسة والتي على ضوؤها جرى تطوير الفرضيات.وطبقت واختبرت هذه الدراسة في القطاع الحكومي والاهلي لجامعات البصرة واستخدمت الاستبانة كأسلوب لجمع البيانات من عينتين بلغت العينة الاولى361 (تدريسي وموظف) في قطاع التعليم العالي الحكومي،بينما بلغت العينة الثانية (259) تدريسي وموظف في قطاع التعليم العالي الاهلي. وقد اشارت النتائج إلى إنَّ هناك تاثير ايجابي غيرمباشر للتطابق الوظيفي في اداء العاملين من خلال السلوك الابداعي وكذلك تاثير ايجابي مباشر للتطابق الوظيفي في السلوك الابداعي في قطاع التعليم العالي الحكومي. وايضاً هنالك تاثير ايجابي مباشر للسلوك الابداعي في اداء العاملين في قطاع التعليم العالي الخاص واستنادا إلى النتائج التي تم التوصل اليها جرى اقتراح عدد من التوصيات
Keywords
اداء العاملين
التطابق الوظيفي
قطاع التعليم العالي