Abstract
From what has become taken for granted in Arabic grammar, the Arabic movements have functions according to which the components of the Arabic sentence are determined, and then affect the general meaning of the sentence. It turns out that the Damma and what is on its behalf is the science of the chain of transmission, and the kasra is the science of direct and indirect addition. As for the opening, it is other than that or when it is not suitable for it to be raised or dug out. Although Qotarb's claim that the movements are not indications of meanings, rather they are a link to link speech, it occupied an unimaginable space from grammatical studies, in the past and present, but the results of careful research have shown that his claim and the statements that followed by a group of modern scholars and most Orientalists Contrary to the linguistic reality that emerged when the Arabic language was written down, and its grammar was studied from the time of Abu al-Aswad until the present day. Indeed, the study of the Arabic inscriptions dating back to pre-Islam has shown that the Damma was written in Waw, as well as what the so-called Semitic linguists have found that some of them, such as the Akkadian language, were Arabized close to the Arabic Arabic. There is no doubt that the Qur’an text that kept its drawing adds to the evidence for the validity of this result. The vocabulary expressed in letters on behalf of the vowel movements has preserved their drawing in the way that proves that the waw, for example, in the plural of the peaceful masculine, is proven when this plural is raised, and that the yaa is proven when it is accented and trashed, and this saying is true for the two nouns and the six nouns in the case of adding to the non-pronoun The speaker, the five verbs. The scholars took long pauses when they saw that some of these names occurred in their drawing that contradicts their Arab reality, such as the word (the residents in the Almighty saying: "But those who are established in knowledge among them and the believers believe in what has been revealed to you and what has been revealed from you, the residents praying and paying zakat, and believers in God and the Last Day, those will come to them. A great reward 0 that has been drawn by the yaa, even though it is written on a raised one, and the apparent meaning of the pseudonym requires that it be drawn in waw. I drew in waw, and it is written on the written letter. Likewise, the name of the sign indicating both remains in the Almighty’s saying: “These are two sorcerers, in a thousand, even though he is in the place of the monument because it is the name of.” Even Aisha, may God be pleased with her, forgot that due to the writer’s mistake. However, the movements and their proxies were not as claimed by Qatar and those who followed him reached to link words to each other.In a recent study, the orientalist (Michael Carter) proved that wherever the addition was abstained, it was necessary to announce the addition and to prove the noun, the name was. Tinin monument.
Keywords
الجملة العربیة
الحرکات الاعرابیة
الضمة
الکسرة
Abstract
مما اصبح مسلما به فی النحو العربی أن للحرکات الاعرابیة وظائف تتحدد بموجبها مکونات الجملة العربیة، ومن ثم تؤثر فی المعنى العام للجملة. فقد تبین أن الضمة وما ینوب عنها علم الاسناد، وان الکسرة علم الاضافة المباشرة وغیر المباشرة. واما الفتحة فهی لما عدا ذلک أولما لا یصلح أن یکون مرفوعا أومجرورا. وعلى الرغم من أن دعوى قطرب أن الحرکات لیست دلالات على المعانی ، بل هی وصل لربط الکلام قد شغلت حیزا لاباس به من الدراسات النحویة قدیما وحدیثا، الا أن نتائج البحث الدقیق قد أظهرت أن دعواه هذه وما تبعها من أقوال لطائفة من الدارسین المحدثین وأغلب المستشرقین، مخالفة للواقع اللغوی الذی ظهر عند تدوین اللغة العربیة، ودراسة قواعدها منذ زمن أبی الأسود وحتى یومنا هذا. بل إن دراسة النقوش العربیة التی تعود لما قبل الإسلام قد أظهرت أن الضمة کانت تکتب بالواو، وکذلک ما توصل الیه علماء اللغات المسماة بالسامیة من أن بعضها کاللغة الأکدیة کانت معربة اعرابا قریبا من اعراب العربیة. ولا شک أن النص القرآنی الذی احتفظ برسمه، یزید فی الدلائل على صحة هذه النتیجة. فالالفاظ التی تعرب بالحروف نیابة عن الحرکات قد حافظت على رسمها بالطریقة التی تثبت أن الواو مثلا فی جمع المذکر السالم تثبت عندما یکون هذا الجمع مرفوعا، وان الیاء تثبت عندما یکون منصوبا ومجرورا، وهذا القول یصح على الاسماء المثناة والاسماء الستة فی حالة الاضافة إلى غیر ضمیر المتکلم، والأفعال الخمسة. وقد وقف العلماء وقفات طویلة عندما رأوا أن بعض هذه الاسماء حدث فی رسمها ما یخالف واقعها الأعرابی کلفظة (المقیمین فی قوله تعالى: " لکن الراسخون فی العلم منهم والمؤمنون یؤمنون بما أنزل الیک وما أنزل من قبلک والمقیمین الصلاة والمؤتون الزکاة والمؤمنون بالله والیوم الآخر أولئک ستؤتیهم أجرا عظیما ۰ التی رسمت بالیاء مع انها معطوفة على مرفوع وکان ظاهر الاعراب یقتضی أن ترسم بالواو. ولفظة (الصابئون) فی قوله تعالی: " أن الذین أمنوا والذین هادوا والصابئون والنصارى من أمن بالله والیوم الأاخر وعمل صالحا فلا خوف علیهم ولا هم یحزنون ، التی رسمت بالواو، وهی معطوفة على منصوب، وکذلک بقاء اسم الإشارة الدال على الاثنین فی قوله تعالى: " أن هذان لساحران ، بالالف مع انه فی موضع النصب لانه أسم إن. حتى أن عائشة رضی الله عنها نسیت ذلک الى خطا الکاتب . فهذا کله یستدل به على ان الحرکات وما ینوب عنها لم تکن کما زعم قطرب والذین شایعوه وصلا لربط الکلام بعضه ببعض. وفی دراسة حدیثة أثبت المستشرق ( مایکل کارتر) أنه حیثما امتنعت الإضافة ووجب التنوین و إثبات النون کان الاسم. بعد ذلک منصوبا، وقد أطلق على هذه الظاهرة الأعرابیة تنوین النصب .
Keywords
الجملة العربیة
الحرکات الاعرابیة
الضمة
الکسرة