Abstract
Abstract
The phenomenon of religious extremism is one of the phenomena that has preoccupied public opinion recently, and there has been much debate about it from researchers. Extremism in all its forms represents one of the issues facing and disturbing international societies, and constitutes a serious threat to their growth, stability and development. It has remained the main source of the disintegration of societies and the tearing apart of the social fabric, and the source President of violence and terrorism and the perpetuation of the mechanisms of backwardness throughout history, and as a result of this religious fanaticism and intellectual extremism practiced by terrorist movements, which have witnessed in recent years qualitative transformations, and have become the most dangerous and far-reaching topics of the time, they have transformed from small cells to groups possessing advanced heavy weapons, and he has not It was not available to the terrorist organizations that emerged in the last third of the twentieth century Therefore, the sectarian extremism that Iraqi society has been exposed to constitutes a great danger, because extremism is a danger that is directly reflected in the environment of Iraqi society, because it creates reactionary religious movements that attempt to spread deviant and extremist religious awareness, which would bring ruin and destruction to the country and return it to backwards, as it is experiencing an internal conflict between the imposition of its existence and its inability to confront the external challenge (intellectually, scientifically, militarily), which called for the development of mechanisms and policies to confront this extremism in Iraq after 2003.
The phenomenon of religious extremism is one of the phenomena that has preoccupied public opinion recently, and there has been much debate about it from researchers. Extremism in all its forms represents one of the issues facing and disturbing international societies, and constitutes a serious threat to their growth, stability and development. It has remained the main source of the disintegration of societies and the tearing apart of the social fabric, and the source President of violence and terrorism and the perpetuation of the mechanisms of backwardness throughout history, and as a result of this religious fanaticism and intellectual extremism practiced by terrorist movements, which have witnessed in recent years qualitative transformations, and have become the most dangerous and far-reaching topics of the time, they have transformed from small cells to groups possessing advanced heavy weapons, and he has not It was not available to the terrorist organizations that emerged in the last third of the twentieth century Therefore, the sectarian extremism that Iraqi society has been exposed to constitutes a great danger, because extremism is a danger that is directly reflected in the environment of Iraqi society, because it creates reactionary religious movements that attempt to spread deviant and extremist religious awareness, which would bring ruin and destruction to the country and return it to backwards, as it is experiencing an internal conflict between the imposition of its existence and its inability to confront the external challenge (intellectually, scientifically, militarily), which called for the development of mechanisms and policies to confront this extremism in Iraq after 2003.
Keywords
Keywords: extremism - ways of confrontation - Iraq - causes
Abstract
الملخص:
إنَّ ظاهرة التطرف الديني من الظواهر التي شغلت الرأي العام في الآونة الأخيرة، وكثر حولها الجدل من الباحثين، فالتطرف بأشكاله كافة يمثل إحدى القضايا التي تواجه المجتمعات الدولية وتؤرقها، وتشكل تهديدًا خطيرًا لنمائها واستقرارها وتطورها، فقد ظلَّ المصدر الأساسي لتفكك المجتمعات، وتمزيق النسيج الاجتماعي، والمنبع الرئيس للعنف والإرهاب وتكريس آليات التخلف عبر التاريخ. ونتيجة لهذا الغلو الديني والتطرف الفكري الذي تمارسه الحركات الارهابية، إذ شهدت خلال السنوات الأخيرة تحولات نوعية، وأصبحت أكثر موضوعات الساعة خطرًا وأبعدها أثرًا، فقد تحولت من خلايا صغيرة إلى مجموعات تملك أسلحة ثقيلة متطورة، وهو لم يكن متاحًا للمنظمات الارهابية، التي برزت في الثلث الأخير من القرن العشرين. لذا فإنَّ ما تعرض له المجتمع العراقي من تطرف طائفي، يشكل خطرًا كبيرًا، لأنَّ التطرف خطر ينعكس وبصورة مباشرة على بيئة المجتمع العراقي، لأنَّها تخلق حركات دينية رجعية تحاول أن تنشر الوعي الديني المنحرف والمتطرف، الذي من شأنه أن يعود بالخراب والدمار على البلاد ويعود بها إلى الوراء، إذ تعيش صراعًا داخليًا بين فرض وجودها وعدم قدرتها على التحدي الخارجي (فكريًا، وعلميًا، وعسكريًا)، مما دعا إلى وضع آليات وسياسات لمواجهة هذا التطرف في العراق بعد عام 2003.
إنَّ ظاهرة التطرف الديني من الظواهر التي شغلت الرأي العام في الآونة الأخيرة، وكثر حولها الجدل من الباحثين، فالتطرف بأشكاله كافة يمثل إحدى القضايا التي تواجه المجتمعات الدولية وتؤرقها، وتشكل تهديدًا خطيرًا لنمائها واستقرارها وتطورها، فقد ظلَّ المصدر الأساسي لتفكك المجتمعات، وتمزيق النسيج الاجتماعي، والمنبع الرئيس للعنف والإرهاب وتكريس آليات التخلف عبر التاريخ. ونتيجة لهذا الغلو الديني والتطرف الفكري الذي تمارسه الحركات الارهابية، إذ شهدت خلال السنوات الأخيرة تحولات نوعية، وأصبحت أكثر موضوعات الساعة خطرًا وأبعدها أثرًا، فقد تحولت من خلايا صغيرة إلى مجموعات تملك أسلحة ثقيلة متطورة، وهو لم يكن متاحًا للمنظمات الارهابية، التي برزت في الثلث الأخير من القرن العشرين. لذا فإنَّ ما تعرض له المجتمع العراقي من تطرف طائفي، يشكل خطرًا كبيرًا، لأنَّ التطرف خطر ينعكس وبصورة مباشرة على بيئة المجتمع العراقي، لأنَّها تخلق حركات دينية رجعية تحاول أن تنشر الوعي الديني المنحرف والمتطرف، الذي من شأنه أن يعود بالخراب والدمار على البلاد ويعود بها إلى الوراء، إذ تعيش صراعًا داخليًا بين فرض وجودها وعدم قدرتها على التحدي الخارجي (فكريًا، وعلميًا، وعسكريًا)، مما دعا إلى وضع آليات وسياسات لمواجهة هذا التطرف في العراق بعد عام 2003.
Keywords
الكلمات المفتاحية: التطرف- سبل المواجهة- العراق- الأسباب