Abstract
Corpus linguistics is a methodology in studying language through corpus-based research. It differs from a traditional approach in studying a language (prescriptive approach) in its insistence on the systematic study of authentic examples of language in use (descriptive approach).A “corpus” is a large body of machine-readable structurally collected naturally occurring linguistic data, either written texts or a transcription of recorded speech, which can be used as a starting-point of linguistic description or as a means of verifying hypotheses about a language. In the past decade, interest has grown tremendously in the use of language corpora for language education. The ways in which corpora have been employed in language pedagogy can be divided into two main categories: indirect and direct application. In the former corpora are used in designing and developing the syllabuses, dictionaries, tests, and teaching materials, while later, corpus data are used for data-driven learning and what is known as grammar safari. So this research aims at employing corpus data in teaching Arabic grammar. Functional syntactic analysis of corpus is a must for this purpose, so Quranic corpus is the most appropriate one. In this paper, I examined the specification phenomenon (التمييز) in Quranic corpus and compared the descriptive and prescriptive approaches in teaching causative object as a grammatical phenomenon in Arabic.
Keywords
a prescriptive approach
corpora
corpus linguistics
descriptive approach
language teaching
Abstract
ملخص البحث تعد لسانيات المدونات أحد منهجيات دراسة اللغة من خلال المتون اللغوية الممثلة للغة، وتختلف هذه المنهجية عن الطرق التقليدية في تعليم اللغة في اعتمادها على الأمثلة الواقعية المستخدمة في الواقع اللغوي المحيط وتعرّف المدونة اللغوية بأنها مجموعة من النصوص اللغوية الآلية المجموعة بشكل مدروس مكتوبة كانت أو منسوخة صوتيًا لكلام مسجّلٍ مسبقا من أجل استخدامها في الأبحاث اللغوية المختلفة. وقد بدأت مؤخرًا محاولة الاستفادة من المنهج الوصفي القائم على المدونات في مجال تدريس اللغة، وتفيد المدونات اللغوية بشكل مباشر في العملية التعليمية من خلال التعليم الموجّه بالأمثلة والاستشهادات data-driven) ، وبشكلٍ غير مباشر من خلال دورها في تصميم المناهج والمعاجم التعليمية والاختبارات اللغوية والتطبيقات اللغوية المساعدة في التعليم. ويهدف هذا البحث إلى تفعيل هذا الاتجاه الوصفي المبني على المدونات اللغوية في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها من خلال تعريض المتعلم إلى عدد مكلّف من الأمثلة والاستشهادات الممثلة للمستوى اللغوي الفصحى التراثية - الفصحى المعاصرة - العامية المراد تعلمه والمستخلصة من مدونة عربية ضخمة تصل بالمتعلم إلى حد إتقان المفاهيم والوظائف النحوية والتعرف عليها واستخدامها بشكل بدهي واستنباط الأحكام الخاصة بها فيكون ذلك أدعى للفهم ، وأحرى بالثبات في ذهن المتلقي، وأشمل لأنماط وتنوعات الاستخدام، وأكثر مطابقة للواقع اللغوي دون زيادة غير مفيدة أو نقصان مخةٍ، إلى جانب اشتمال الأمثلة والاستشهادات على النواحي الاجتماعية والثقافية للمجتمع خاصة إذا كان المتعلم غير ناطق بالعربية. وقد ناقش البحث تدريس ظاهرة التمييز (specification) في اللغة العربية بشكل وصفي من واقع الاستشهادات الواردة في القرآن الكريم ثم مقارنة الدراسة الوصفية للموضوع بالدراسة المعيارية من حيث شمولها لجميع المسائل والقضايا المتعلقة بتلك الظاهرة النحوية.
Keywords
المدونات اللغوية، لسانيات المدونات ، تعليم اللغة العربي، الاتجاهالوصفي ، الاتجاه المعياري