Abstract
We read what the knowledgeable wrote in achieving the texts, and we benefit from it many benefits, and we lecture about that, and we have a long and complex dialogue with postgraduate students in the curricula of this art in detail and in detail; Theoretically and practically, we may choose a verified text in one of our classes to make it - from a critical point of view - an application material for the vocabulary of what we are in. And the twentieth part of the eyes of history - by Ibn Shaker Al-Ketbi, with an investigation: Dr. Faisal Al-Samer and Nabila Abdel-Moneim, in a second chapter and the twenty-first part of it, with their investigation in a third chapter, and almost the appearances and investigation - as a science and an art - in directing these books, and we found many of Methods of handling the preserved text, including what is accepted and what is accepted once, and what is provided for this or that reason, and the outcome of the study has been prepared for us material, we did not see that we need to write it, in appreciation of the big difference between what is fit to be said in a lecture, and what can be written To the general reader, but after a while we got pregnant to write a lamb, he asked a question from the students: How is the critical reading of a verified text, we want an example?
Keywords
criticism
curricula
Old text
Abstract
نقرأ ما کتبه العارفون فی تحقیق النصوص ،، ونفید منه فوائد جمة ، ونحاضر فی ذلک ، ویکون لنا حوار طویل متشعب مع طلبة الدراسات العلیا فی مناهج هذا الفن جملة وتفصیلا؛ نظریة وتطبیقا ، وقد نختار فی فصل من فصولنا الدراسیة نصا محققا لنجعله - من وجهة نظر نقدیة - مادة تطبیق لمفردات مانحن فیه ، نعرض له بالمناقشة والدرس والتحلیل ، ونذکر : اننا اخترنا منامات الوهرانی - بتحقیق : إبراهیم شعلان ، ومحمد نغش ، ، فی فصل ، والجزء العشرین من عیون التواریخ - لابن شاکر الکتبی، بتحقیق : الدکتور فیصل السامر ، ونبیلة عبد المنعم ، فی فصل ثان والجزء الحادی والعشرین منه ، بتحقیقهما ، فی فصل ثالث ، وتقریبا مظاهر والتحقیق - بوصفه علما وفنا - فی اخراج هذه الاسفار ، فوجدنا کثیرة من أسالیب معالجة النص المحفوظ ، منها ما یقبل ومنها ما یقبل قبولا مرة ، ومنها ما یرد لهذا السبب أو ذاک ، وتهیأت لنا حصیلة المدارسة مادة ، لم نر أننا محتاجون إلى کتابتها ، تقدیرا منا للفرق الکبیر بین مایصلح أن یقال فی محاضرة ، وما یمکن أن یکتب للقارىء العام ، ولکننا حملنا بعد حین على الکتابة حملا ، فقد سأل سائل من الطلبة : وکیف تکون القراءة النقدیة لنص محقق ، نرید امثولة ؟
Keywords
النص القدیم
مناهج
نقد