Abstract
The current research aims to analyze the analytical description of Kurdish language books in the tenth, eleventh and twelfth grades using the library method for integrated content analysis (quantitative and qualitative). In Eastern cultures, the predominant mode of expression has historically been through verse or poetry, with relatively less emphasis on prose or narrative forms. This inclination can be attributed to a traditional tendency towards individualism and a lesser emphasis on collective participation. The cultural context of individualism aligns well with the solitary nature of poetry composition, whereas narrative forms, such as storytelling, typically require collaborative cultural environments. While ancient literary traditions did include narratives, these stories were often centered around individualistic themes, similar to the poetic works of the era. Research findings support the notion that ancient oral and written narratives, whether in prose or verse, often followed a familiar pattern, indicative of a cultural inclination towards predetermined beginnings and endings. Consequently, stories tended to uphold traditional structures without significant variation, perpetuating familiar themes and outcomes. In contrast, the novel emerged as a response to evolving social, cultural, and historical contexts, offering fictional narratives that reflect contemporary realities and provide readers with fresh perspectives on life's complexities. Authors of novels craft characters and scenarios that engage with current societal issues, fostering critical thinking and preparing readers for navigating challenging circumstances. Recognizing the pivotal role of textbooks in language education, particularly for official languages like Kurdish,. The analysis employs both quantitative and qualitative methods to assess the textual content. Findings indicate a prevalence of poetry over narrative prose and novels in the selected textbooks, with themes primarily revolving around religious, patriotic, stable, and romantic subjects. Consequently, the research underscores the necessity of revising and updating these textbooks to better align with contemporary educational objectives and societal needs.
Keywords
The role of cultural structures in the development of Kurdish language textbooks
Abstract
تهدف البحث الحالي إلى تحليل الوصف التحليلي لكتب اللغة الكردية في الصفوف العاشر والحادي عشر والثاني عشر باستخدام الأسلوب المكتبي لتحليل المحتوى المتكامل (الكمي والنوعي) لقد أدرجت الشعوب الشرقية كل أفكارها وإنجازاتها في الشعر أو الشعر، واهتممت بشكل أقل بالنثر أو بلورته الأدبية على شكل قصص. افتراضنا الرئيسي هو أن البنية الثقافية للفردية وغياب المشاركة الجماعية هي السبب الرئيسي لهذا النهج. تتطلب كتابة القصة سياقات ثقافية تعاونية، لكن الشعر يتوافق مع الفردية. وفي التقليد الأدبي القديم كانت هناك قصص أيضًا، لكن في هذه القصص تكون الفردية هي الأساس الأساسي، وقد كتبت هذه القصص بناءً على أهمية الفرد، وهي لا تختلف عن قصائد تلك العصور.
تؤكد نتيجة البحث هذا الافتراض أيضًا. يتم استخدام نمط واحد في القصص الشفهية والمكتوبة القديمة في النثر أو الشعر. التعرف أو نمط الافتتاح. إن تكرار بنية التعريف في القصص القديمة يدل على أن القصص القديمة، وبالتالي ثقافتنا العامة تواجه دائما بداية ونهاية محددة ومحددة سلفا، وبالتالي لا يوجد تغيير في عمومية القصة ومصير الأفراد، فما هو تكرار الأمثلة السابقة، لكن الرواية هي استجابة لحاجات اجتماعية وثقافية وتاريخية للإنسان، حيث يضع الروائي شخصيات خيالية وفق الوضع الراهن من أجل إعطاء رؤى جديدة لقرائه وتكييفها مع الحاضر. الموقف. إعداد المواقف الصعبة للحياة أو تطوير وجهة نظر نقدية في المجتمع. تعتبر كتب اللغة الكردية المدرسية مهمة جدًا باعتبارها أهم أداة لتعليم اللغة الرسمية.. وتشير نتائج البحث إلى أن الكتب المعنية أكثر توجهاً نحو الشعر من القصص والروايات. معظم القصائد المختارة مخصصة للقضايا الدينية والوطنية والاستقرار والرومانسية. وقد تم البحث حول ضرورة مراجعة وتنقيح الكتب المدرسية المدروسة.
تؤكد نتيجة البحث هذا الافتراض أيضًا. يتم استخدام نمط واحد في القصص الشفهية والمكتوبة القديمة في النثر أو الشعر. التعرف أو نمط الافتتاح. إن تكرار بنية التعريف في القصص القديمة يدل على أن القصص القديمة، وبالتالي ثقافتنا العامة تواجه دائما بداية ونهاية محددة ومحددة سلفا، وبالتالي لا يوجد تغيير في عمومية القصة ومصير الأفراد، فما هو تكرار الأمثلة السابقة، لكن الرواية هي استجابة لحاجات اجتماعية وثقافية وتاريخية للإنسان، حيث يضع الروائي شخصيات خيالية وفق الوضع الراهن من أجل إعطاء رؤى جديدة لقرائه وتكييفها مع الحاضر. الموقف. إعداد المواقف الصعبة للحياة أو تطوير وجهة نظر نقدية في المجتمع. تعتبر كتب اللغة الكردية المدرسية مهمة جدًا باعتبارها أهم أداة لتعليم اللغة الرسمية.. وتشير نتائج البحث إلى أن الكتب المعنية أكثر توجهاً نحو الشعر من القصص والروايات. معظم القصائد المختارة مخصصة للقضايا الدينية والوطنية والاستقرار والرومانسية. وقد تم البحث حول ضرورة مراجعة وتنقيح الكتب المدرسية المدروسة.
Keywords
اللغة الكردية، كتب المدرسي، الهياكل الثقافية