Abstract
The research aims to show the impact of the new modern malls on urban adjacent land uses; it handled concise study of the old markets, contemporary shopping malls, and the standards and regulations for commercial use. Sample study has been taken from new allocated malls in the city of Baghdad. The results of the sample analysis, and statistical analysis has proven hypothesis; that the locating of new malls impacted physical, social, and economic on urban adjacent, especially the exotic on urban fabric. It also turned out that the shopping demand from these malls is inelastic, which gives an opportunity to the planner and the decision-maker, to locate the modern new malls where spatial appropriate in the city are available. The major recommended was to allocate the new malls in previously Central Markets area-in Baghdad city, or on the outskirts of city.
Abstract
تعد المجمعات التجارية (Malls) تطور نوعي وكمي للفعاليات التجارية لتحل محل الاسواق التقليدية، أو تساهم معها في اداء الوظيفة التجارية، وعلى الرغم من ذلك فان المدينة العراقية تعاني من سوء التوقيع المكاني للمجمعات التجارية الحديثة. وجاء هدف البحث لبيان اثر تلك المجمعات على متجاوراتها الحضرية، فتناول بشيء من الايجاز دراسة الاسواق في المدن القديمة وحالتها مع متجاوراتها الحضرية، ومن ثم المجمعات التجارية المعاصرة، وبعض معايير وضوابط الاستعمال التجاري. وتمت دراسة عينة لمجمعات تجارية حديثة في مدينة بغداد اثبتت نتائج تحليل العينة، والتحليل الاحصائي صحة الفرضية التي مفادها أن استحداث المجمعات التجارية له اثار عمرانية واجتماعية واقتصادية في المدينة، تكون أكثرها سلبية في المجمعات الدخيلة على النسيج الحضري، من تلك التي يتم توقيعها في المناطق المخصصة اصلا للفعاليات التجارية ضمن المخطط الاساس للمدينة، كما اتضح ايضا ان الطلب على فعالية التسوق يعد طلبا غير مرن، مما يعطي فرصة للمخطط ومتخذ القرار، امكانية توقيع المجمعات التجارية الحديثة حيثما تتوافر الملائمة المكانية في المدينة وكانت التوصية بضرورة توقيعها في المناطق المخصصة سابقا للاسواق المركزية، أو عند اطراف المدن، بما لا يؤثر سليا على النسيج الحضري والمتجاورات الحضرية.